Elvestuen ble utfordret av partifelle Jon Gunnes (V) rundt den manglende interessen blant kommersielle aktører for å bygge ut hurtigladestasjoner for elbil i Finnmark og Nord-Troms. Tross svært gunstig støtteordninger fra Enova i 2016, der inntil 100 prosent av utbyggingsbeløpet kunne gis i støtte, bet ingen utbyggere på.

– Hvilke grep tas?

Gunnes spurte «Hvilke grep vil statsråden ta for å sikre at det bygges ut tilstrekkelig med ladeinfrastruktur for elkjøretøy i Finnmark og Nord-Troms?»

Svaret fra Elvestuen er at han vil «følge med på utviklingen på dette området framover og sørge for at vi har virkemidler som legger til rette for utbygging av ladeinfrastruktur også i Nord-Troms og Finnmark».

Enova-jobben

Elvestuen påpeker at det fremgår av Jeløya-plattformen at «regjeringen vil legge til rette for rask utbygging av ladeinfrastruktur i hele landet, gjennom en kombinasjon av offentlige virkemidler og markedsbaserte løsninger». For øvrig viser Elvestuen i sitt svar til jobben som har vært gjort av Enova, som har vært en suksess langs hovedferdselsårene i den tettest befolkede delen av Norge.

– Sommeren 2017 opprettet Enova et nytt, rettighetsbasert støtteprogram for å supplere korridorsatsingen, der Enova støtter etablering av inntil to hurtigladere i kommuner hvor det finnes færre enn to offentlig tilgjengelige hurtigladere. Dette skal gi en fortetting av hurtigladere. Hittil i 2018 har Enova støttet hurtigladere i blant annet Kåfjord og Nordreisa. I tillegg har Miljødirektoratet i år, gjennom Klimasats, innvilget støtte på om lag 12 millioner kroner fordelt på 34 kommuner som vil kjøpe ladeinfrastruktur til egne tjenestebiler, skriver Elvestuen.