Flere i Alta ser fordeler med å ha elbil, men mangelen på hurtigladestasjoner gjør at få tør å bytte ut fossilbilen.

Stor interesse for elbil

Walter Einar Larsen, som er selger hos Nissan i Alta og Jan Erik Johnsen som selger elbilen Kia soul hos Alta Motorsenter, opplever at flere bilkunder er interessert i å kjøpe elbil.

– De store salgene er sørpå, men vår nye modell av Nissan Leaf har vakt stor oppsikt i Alta etter at vi fikk den inn for en knapp måned siden. Den nye leafen har lengre rekkevidde, og jeg har aldri opplevd en så stor interesse for en bil som denne, sier Larsen.

Før året er omme tror Nissan-selgeren på minst 30 solgte eksemplarer.

– Jeg tipper vi i løpet av året har solgt omlag 30 av denne modellen. Interessen er stor og det er tydelig at flere ønsker seg elbil.

 Alle kjøpegrupper

– Hvem er den typiske elbilkjøper?

– Det er egentlig alle, for veldig mange kjøper elbil for å ha den som bil nummer 2, men de ser fort at det blir bil nummer 1, altså at det er den som brukes mest i hverdagen. Noen grunner til det er at den er billig i drift, koster lite å forsikre og har lavere veiavgift, samt at du har gratis parkering de fleste plasser, sier Larsen.

Det er påstander Jan Erik Johnsen hos Alta Motorsenter enig i.

– Jeg har ingen fasit, men jeg tror alle kjøpegrupper lukter på elbil. Mange hos oss kjøper blant annet elbilen Kia soul som bil nummer 2, og den blir fort brukt som bil nummer 1. Det fordi alle lader hjemme og det gjør at det ikke er noen problem å dure i rundt omkring i Alta og omegn.

– DET GLEMTE FYLKE: – Et av ankepunktene for at få per i dag kjøper elbil, er mulighetene for hurtiglading langs veinettet i Finnmark, som er et glemt fylke med tanke på elbil, mener Jan Erik Johnsen. Foto: Reiulf Grønnevik

Må bygges hurtigladere

Bilselgerne håper det nå blir bygget såkalte hurtigladere i fylket. Ifølge den norske elbilforening er en hurtigladestasjoner elbilens svar på bensinstasjoner. Med disse kan du fylle batteriet på en typisk elbil i løpet av en halvtime. I dag finnes det over 500 hurtigladestasjoner i Norge, men ingen i Finnmark.

– Jeg håper man nå også i Finnmark får bygget hurtigladere. Hvis det eksempelvis blir bygget ut slike i Kautokeino, Hammerfest, Skaidi og Lakselv, kommer det til å bli en eksplosjon av elbiler i fylket. Per i dag, på de få ladestasjonene som finnes, må man lade og vente i flere timer. Det sier seg selv at det ikke fungerer hvis man skal på langtur. Sørpå er det i snitt hurtigladere hver femte mil, så der har de ikke dette problemet, sier Larsen.

Like bra som fossilbil

Jan Erik Johnsen tror èn hurtigladestasjon, for eksempel på Skaidi, hadde gitt fart på de som vurderer elbil.

– Elbilen soul har vi solgt 5-6 av pr år siden den kom i 2015. De som kjøper den er veldig fornøyd og mange er interessert i å ha elbil. Men, ett av ankepunktene for at de ikke kjøper, er hurtiglading langs veinettet. Skal du eksempelvis kjøre til Lakselv med en soul, kommer du nesten helt fram i dag, vinterstid. Det betyr at du må lade på Skaidi, og der må du stå i to til fire timer, fordi der ikke er en såkalt hurtiglader. Hadde det vært det, kunne du tanka opp like fort som du drakk en kopp kaffe. Hvis det bygges en hurtiglader på Skaidi, kan du kjøre til Hammerfest og Lakselv like fort som med en fossilbil og hvis vi får flere hurtigladere i fylket kommer helt klart antallet elbiler å øke betraktelig. Sørpå er det fire til fem måneders ventetid på en soul fordi de kan hurtiglade overalt, og det sier vel alt om at elbil fungerer perfekt når man har et fungerende nett med hurtigladere. Det finnes dessverre, per i dag, ingen slike nord for Tromsø, så vi er det glemte fylket, sier Johnsen, som tror mange med fossilbil sitter på gjerde og ikke helt vet hva de skal kjøpe i tiden som kommer.

– Mange har nok lyst å bytte ut fossilbilen, men når det ikke finnes hurtigladere, vil disse vente enda en god stund.