Pengene klar

Hammerfest vil få to veistrekninger omregulert til forkjørsvei. Begge strekningene er inne i byområdet og på strekninger av RV 94 som i dag ikke er regulert som forkjørsvei. I tillegg  får strekninger i i Vadsø (E75) og Kirkenes (E6), samt Aronnesveien (FV 13) nå status som forkjørsvei.

– Pengene som skal til er bevilget og på plass. Det er satt av totalt 1,5 millioner kroner, hvorav 0,5 millioner skal brukes til omleggingen på fylkesveiene og resterende på statlige strekninger, forteller Øvernes, og legger til:

– For å unngå ulykker rett etter omskilting må det planlegges og gjennomføres et tilstrekkelig informasjonsarbeid rettet mot trafikantene på veiene som forkjørsreguleres. Derfor er det satt av penger og laget et strategi for informasjon.

Høy standard

Hovedutvalgsleder Otto Erik Aas peker på at stadig flere ser på Aronnesveien som hovedvei inne i Alta og velger denne før E6 og miljøveien over Elvebakken.

– Vi tror forkjørsvei både gir god trafikksikkerhet og bedre trafikkavvikling, påper Aas.

Statens Vegvesen er enig og viser til at at høyreregulering av kryss mellom veier med en tydelig forskjell i veistandard, trafikkmengde og fart, kan føre til konflikter og ulykker. Det  forklares med at trafikanter i stor grad forholder seg etter hvordan veien «ser ut». En typisk konfliktsituasjon er at et kjøretøy på hovedveien ikke overholder vikeplikten for et kjøretøy som kommer fra sideveien til høyre fordi føreren ikke er klar over at krysset er høyreregulert, mens føreren av kjøretøyet fra sideveien forholder seg etter høyreregelen.

I utredningen til Statens Vegvesen heter det at  ved å skilte hovedveier i byer og tettsteder som forkjørsvei og pålegge trafikk fra sideveien vikeplikt, forenkles vikepliktforholdene. Dermed unngås misforståelser om vikepliktsforhold, og hovedveien får økt kapasitet.