Torsdag ble lesertallene for landets mediebedrifter presentert, av Mediebedriftenes Landsforening (MBL). Tallene, lagt ut på mediebedriftene.no, tegner et grelt bilde for mange papiraviser. Undersøkelsene til MBL viser at leserflukten fra papirproduktene fortsetter for de fleste.

Altaposten er i så måte i en sær situasjon. Her øker nemlig antallet lesere på papir, etter en svakt synkende kurve over flere år.

Fyldigere aviser ga effekt?

Altaposten-redaktør Rolf Edmund Lund er strålende fornøyd med dette. For i motsetning til tall og beregninger mediehusene selv trekker fram for kunder og brukere, er lesertallene parameter som har vært målt på lik måte over lang tid, og sånn sett tegner et reelt bilde av virkeligheten.

– Og det vi har med oss er at vi i siste periode har lagt om, fra fem aviser i uka til tre. Samtidig har vi laget fyldigere aviser der vi prioriterer å gå i dybden, både på reportasjestoffet og i nyhetsdekningen. Vi ser av lesertallene at vi ikke har blitt straffet for denne omleggingen, tvert imot. Folk virker å være fornøyde med produktet de får på papir, det er vi veldig glade for, sier han.

– Jeg konstaterer at vi har en økning på papir, samtidig som lesertallene på både mobil og nett også går rett vei. Dette i kombinasjon med at brukerinntektene øker godt, at vi får flere lojale lesere – det synes jeg er godt å registrere. Men det betyr ikke at vi kan hvile, vi må bare jobbe knallhardt videre, sier Rolf Edmund Lund.

Ansvarlig redaktør Rolf Edmund Lund i Altaposten. Foto: Tom Skoglund

12.000 papirlesere borte

Utviklingen av lesertallene på papirutgaven de siste årene er relativt flat for Altapostens del, med en økning i siste måling som tar avisa tilbake mot 2014-nivå, da avisa var oppført med 11.000 lesere på papir.

For Finnmarken og Finnmark Dagblad peker pilene kraftig ned for papirutgaven de siste år. FD lå på 23.000 papir-lesere i 2014, men er nå nede på 14.200. Finnmarken hadde også 18.000 papir-lesere i 2014, i 2. måling 2017 er tallet 11.800 (se også grafikk over, red. anm).

Øker på mobil

Men om papirproduktet blør kan Finnmark Dagblad/Finnmarken vise til gode mobiltall, for den felles plattformen deres ifinnmark.no. Mens desktop-tallene er flate, øker de to avisene fra til sammen 17.000 til 19.000 mobil-lesere bare i løpet av de to målingene i 2017.

– Vi har en fin vekst på mobil, mens vi holder oss relativt stabil på desktop. På papir har vi et fall. Dette viser det vi allerede vet, at leserne flytter seg over på de digitale plattformene. Det er i samsvar med vår langsiktige strategi, der målet er å øke den digitale andelen blant brukerne, kommenterer FD-redaktør Arne Reginiussen.

Ansvarlig redaktør i Finnmark Dagblad, Arne Reginiussen. Foto: Reiulf Grønnevik

Og i nettopp «digital transformasjon» er Finnmarks-avisene i en særklasse:

– Vi har desidert høyest digital brukerandel i konsernet vårt Amedia, 58 prosent av abonnementene våre er digitale abonnement. Det er i særklasse best i Amedia, og vi er sånn sett helt i førersetet. Selvfølgelig skal vi holde så lenge vi kan på papirleserne, og vi jubler ikke over papir-fallet, men totalen vår holder seg godt.

– Holder dere inntektene oppe?

– ARPUen (average revenue per user, red. anm) vår er bra, og økonomien i den digitale abonnementsmassen er god, ikke minst også da det er kostnader knyttet til distribusjon av papirproduktet.

  • I samarbeid med TNS Gallup presenterer MBL offisielle lesertall for norske aviser, nettaviser og magasiner/ukeblader.

  • Tallene presenteres to ganger i året, vanligvis i februar/mars og i september.

  • Mens målingene tidligere har vært rundet av til nærmeste hele tusen, er høst-målingen for 2017 brutt ned med desimaltall.