På tur til Skellefteå stoppet Bjørn Terje Heggeli hos leverandøren på Elverum og fylte teambussen med glassfiberdeler. Når Norrlandsveckan starter søndag skal han ikke gi seg uten kamp.

– Det er andre motor- og vektregler i Sverige enn i Norge og jeg kan dermed ikke regne med å være først i starten. Så da kan det være greit å ha litt ekstra glassfiber når man skal forsøke å dytte konkurrentene unna. Det er ikke jeg som kommer til å unngå kontakt mellom bilene, så det er fare for at det ryker noen støtfangere og forskjermer, sier Heggeli med et smil.

Vurderte bly

Av en totalvekt på 1220 kilo, inkludert fører, har Heggeli 56,5 prosent av bilens vekt på bakakslingen (reglene sier maks 57 prosent i Norge). Han som leder det svenske mesterskapet har fortalt at hans bil er 40 kilo lettere og at han har 61 prosent av vekta bak.

– Jeg kan selvfølgelig legge bly bak i bilen, men dette blir en vurderingssak da det vil øke totalvekta. Jeg testet med 45 kilo bly og det utgjorde kun to prosent i forskjell på bakakslingen, så trolig lar jeg bilen være som den er uten at jeg skal bruke det som en unskyldning om jeg ikke henger med, sier han.

I tillegg er motorbegrensningen i Norge satt til tre liter, mens svenskene kan stille med større motorer.

– Det er synd at vi ikke kan ha de samme reglene. Vi kan stille i Sverige, men har da vanskeligere forhold, mens svenskene ikke kan kjøre i Norge med de motorene de bruker i egne løp.

Lover action

Også i år håper Heggeli at ferierende finnmarkinger setter av noen timer til actionopplevelser. Norrlandsveckan starter på Klutmarksbanan i Skellefteå søndag klokken 10.00 før kjørerne drar videre til Kalix onsdag og avslutter det hele med finale i Piteå søndag 16.juli.

– Det var en del ferierende finnmartinger innom i fjor og jeg håper mange stikker innom i år også, sier Heggeli og viser til arrangementets Facebook-side for mer informasjon.

Allerede i morgen er det mulig å se den actionfylte sporten da det kjøres SM-runde på samme bane i Skellefteå, men Alta-kjøreren har valgt å ikke stille til start.

– En ting er at det koster mye penger, men en annen ting er at jeg ikke ønsker å risikere noe slik at jeg ikke får kjørt Norrlandsveckan, sier Heggeli som kjører i klasse super nasjonal, den størst klassen i arrangementet.

Arrangøren har satt 50.000 svenskekroner i førstepremie, mens andreplassen sammenlagt etter tre løp gir 35.000 og tredjeplassen 15.000.