Ansatte i helseforetaket

– At kontrakten er gått til Babcock får ingen betydning for oss, for det er helseforetaket som bemanner ambulanseflyene med det medisinske personellet og det er fortsatt helseforetaket som skal sørge for denne bemanningen, sier Stig Aksel Opgård, avdelingsleder for luftambulansen i Alta.

Ved basen i Alta blir samme antall fly opprettholdt, men helseforetaket har så langt ikke funnet finansiering for et jetfly stasjonert i Tromsø, noe det blir arbeidet med å få til. I det nye anbudet som gjelder fra første juli 2019 er det lagt opp til at luftambulansetjenesten skal ha et jetfly av typen Cessna Citiation stasjonert på Gardermoen. Dette er et litt større fly enn de som skal brukes på kortbanene og er tenkt satt inn for tyngre oppdrag, der det er behov for mer utstyr og mer personell i en krisestiuasjon.

Større operasjoner

– Jetflyet skal frakte pasienter som trenger mye tungt og plasskrevende utstyr og flere behandlere med seg til og fra de store sykehusene.  Det er for eksempel barn i kuvøse eller pasienter som må holdes kunstig i live. Rekkevidde og fart betyr også at vi kan fly pasienter fra Svalbard direkte til sykehus i hele Norge ved spesielle hendelser, sier medisinsk rådgiver i Luftambulansetjenesten HF, Pål Madsen i en pressmelding fra Luftambulansetjenesten HF.

Opgård sider han er kjent med at det blir arbeidet med en løsning også for å kunne ha et jetlfy stasjonert i Tromsø.