– Tredjeplass var absolutt ikke noe jeg hadde regnet med. Spesielt ikke med tanke på den dårlige oppladningen jeg fikk, sier en strålende fornøyd Heggeli som ankom Gardermoen klokken 01.00 natt til lørdag.

Etter bare fire timers søvn startet han og hans gode medhjelpere en intens jobb med å få bilen klar for teknisk kontroll.

– Vi hadde motoren i bilen fredag ettermiddag, men hadde fortsatt mange små detaljer som måtte fikses lørdag morgen. Etter hvert var det bare å krysse fingrene i håp om at ting ville fungere, sier Heggeli som stiller i klasse supernasjonal - den største klassen i NM-sirkuset.

Vant første heat

Før han ankom NM-arenaen hadde han kun hatt en kort treningstur i den nye bilen, men da med motoren som ikke er tilpasset norske regler. Treningsheatet på Gardermoen var derfor første gang han kjørte Ford Fiestaen med motoren han skal bruke denne sesongen.

– Treningen gikk dårlig, men  jeg tok starten i første heat og beholdt ledelsen helt til mål. Jeg hadde også tredjebeste rundetid i det første heatet.

Heat to endte med omkjøring etter protester rundt en tyvstart.

– At det ble omstart passet eg fint da jeg snurret. Jeg kjørte da inn til niendebeste tid, langt bedre enn i heatet som ikke ble gjeldende, sier han.

Også i heat tre snurret han og følelsen var derfor blandet etter dag en.

– Dagen startet veldig bra, men så gikk det dårligere og dårligere. Da jeg sjekket kjøretidene etter tredje heat så jeg derimot at jeg kan hevde meg når ting klaffer. Ett heat strykes og jeg visste at med et brukbart resultat i søndagens heat var finalekjøring mulig.

FØRSTE PALLPLASS Han har 11 NM-gull fra scootercross, men i helga klatret Bjørn Terje Helggeli opp på pallen (sammen med vinner Herbjørn Haug, NMK Solør og sølvvinner Jonas Dalseth Jacobsen, NMK Hålogaland) for første gang i rallycross-NM. Foto: Guro Krågsrud, Guros motorsportbilder

Han kjørte inn til 11.-beste tid søndag og da han kunne stryke heat tre fra lørdag hadde han sjuendebeste resultat og var klar for tredje startspor B-finalen der de to beste tar seg til A-finalen. Der fikk han konkurranse av fjorårets norgesmester samt harstadværingen Jonas D. Jacobsen som også senere skulle bli en god medhjelper.

– Jeg havnet bakpå i starten, men det var litt klabb og babb foranmeg og da fjorårets norgesmester var involvert i en krasj benyttet jeg anledningen, smatt forbi og kjørte inn til andreplass etter Jonas, sier Heggeli som da fikk sjette startspor i A-finalen.

Taktisk kjøring

Med dårligste startspor var de to nordnorske kjørerne to billengder bak de fremste allerede fra start og de måtte tenke taktisk.

– Jonas kjørte inn i alternativsporet allerede på første runde og jeg valgte å slå følge med han. Jeg så at vi tok innpå de foran og etter hvert som de måtte inn i alternativsporet klarte vi å passere to av dem og kjøre inn til andre- og tredjeplass, sier Heggeli som igjen står på starstreken når andre NM-runde kjøres i Vikedal på Vestlandet 3.-4. juni.

– Før det må vi bygge om kjølesystemet som ikke klarte å levere god nok kjøling til den nye motoren og vi må forske litt på oppsett av dempere, stag og fjærer. Jeg må få mer trykk i bakken i starten uten at det går utover kjøringen ute på banen, sier Heggeli før han avslutter:

– Kjølingen er ingen problem, men det er verre med justeringen da det koster mange tusen i dekk (3000 kr. stykket)  og drivstoff (50 kr. literen) om jeg skal drive mye forskning. Jeg skulle gjerne kjørt to ganger i uka for å bli en bedre sjåfør, men da trenger jeg en utrolig rik onkel som kan spytte inn noen hundre tusen kroner. En liten test må vi derimot få til før neste runde.

Da også kvalifiseringsheatene teller i sammendraget ligger Alta-kjøreren på sjetteplass i NM til tross for tredjeplass i den første runden.