For Svein Aasegg, en som normalt ikke gir seg etter å ha blitt stoppet ved første dør, er kampen for bedre helsetjenester i Alta nærmest en selvfølge. Samtidig liker han dårlig å gå i en kamp der det handler om tilbud til han personlig.

– Jeg har ikke noe personlig ønske om fokus på min egen opplevelse av dette, men forteller gjerne om den for at politikere, eller andre, må gripe inn og sørge for et system der andre syke mennesker, eller de på min alder, ikke skal møte de samme hindre for å få et nærmest selvfølgelig helsetilbud av Finnmarkssykehuset, sier 83-åringen til Altaposten.

Ingen informasjon

Det saken handler om for Aasegg, er at han skulle inn til avtalt hjertekontroll i januar hos hjertespesialist Marit Heger i Alta. Kontrollen var en del av den oppfølgingen spesialisten har for pasienter i Alta, og var avtalt i god tid på forhånd. Fra klinikken til Heger i Alta fikk Aasegg beskjed i januar om at kontrollen ville bli foretatt i mars, og at han skulle få nærmere beskjed.

– Det fikk jeg ikke, påpeker Aasegg.

Derfor tok han kontakt med klinikken i Alta. Der fikk han høre at timebestillinger og avtaler med hjertespesialist Heger ikke lengre var styrt fra Alta.

– Oppsett av timelister var merkelig nok nå tvangsovertatt av sykehuset i Hammerfest,  og da bak ryggen på alle berørte pasienter utenfor Hammerfest.

Fikk time til slutt

Da han ringte til Hammerfest, visste ikke sentralbordet der noe om dette. Heller ikke hvem, eller hvor, han skulle settes over til. Etter mye frem og tilbake fikk han til slutt et telefonnummer som visstnok skulle være til medisinsk avdeling ved klinikk Hammerfest. Dit ringte han etter sigende gjentatte ganger i tre dager – uten å få svar. Til slutt fikk han en SMS med beskjed fra nummeret han forgjeves hadde ringt, og da med tildelt time – uten at avsender var oppgitt.

– Da jeg sjekket hvem som var avsender, stod der å lese at kunden var reservert mot nummeropplysning. Altså er det en farlig hemmelighet hvem i Hammerfest som tildeler pasienttimer i Alta. Hva da når det virkelig haster? Det synes jeg er både utrygt og risikabelt for eksempel for en 83-årig hjertepasient med kronisk hjerteflimmer, pacemaker, ny innopperert mitralklaff, tidligere infarkt og flere installerte by-pass kransearterier, klargjør Aasegg og legger til:

– Dette er bare en av flere ubehagelige opplevelser jeg dessverre har hatt med klinikken i Hammerfest. Så Hammerfest har jeg, som pasient og fast «kunde» hos hjertespesialist Heger i Alta og dyktige kirurgene ved UNN i Tromsø, gitt opp for lengst.

– Arrogant partipolitikk

Aasegg hevder at hele opplevelsen føyer seg inn i et skammelig partipolitisk mønster med basis i Hammerfest, innplantert derfra til partipamper på fylkesplan og helseministere, og hvor nødvendig utvikling av helsetjenestene i Alta motarbeides med nebb og klør og ved arrogant partipolitikk.

– Dessverre skjer det også med uredelige og hemmeligholdte finurligheter for å sikre arbeidsplassene ved et dårlig organisert avsides sykehus i Hammerfest.

Aaseggs klare oppfatning er at svært mange i Alta deler hans syn, og at man med dagens foreldede sykehusstruktur ikke makter å betjene den største pasientgruppen i vestfylket på forsvarlig måte. I dette tilfelle mener han at Hammerfest uten varsel og i hemmelighet har innført et nytt og ubrukelig system bak ryggen på pasientene. Han viser også til en nylig og tidligere omtalt sak i media.

– Det er ille når store operasjonsteam ifølge ortopedspesialist Charani blir stående å trø luft i Alta fordi pasientene ikke er kalt inn, og venter i kø på time og behandling. Nå må alle forstå at det ikke kan fortsette sånn, slår Svein Aasegg fast.

– Takker

Han takker hovedutvalgsleder Kristin Jensen for at hun på en klar og god måte slo alarm etter at Hammerfest hadde overtatt organiseringen av timebestillingene også for de ortopediske operasjonene som utføres i Alta. Aasegg mener at  mange  bør takkes for at de har stått på i årevis  for å belyse de faktiske forhold og at lokalavisen Altaposten har åpnet avisspaltene for ytringene og satt fokus på problemene.

– Paul K. Bakken har med sine glimrende innlegg om helsetilbudet i Alta, sett med hans øyne utenfor kommune- og fylkesgrensen, fått fram hvor skammelig Altas befolkning behandles når det gjelder innbyggernes helsetilbud, avslutter Svein Aasegg, som selv har tatt til ordet for at Alta kommune bør bruke rettsapparatet for å sikre at Altas befolkning får et helsetilbud på linje med alle andre byer i landet på Altas størrelse.

Beklager

Klinikksjef Vivi Brenden Bech ved Klinikk Hammerfest sier til Altaposten at hun beklager at pasienten ikke fikk den hjelp og veiledning han hadde behov for da han tok kontakt på telefon.

– Vi har gjort administrative endringer for at vi skal kunne utnytte den samlede kapasiteten ved Spesialistpoliklinikken i Alta, Spesialistlegesenteret i Karasjok og Hammerfest sykehus bedre. Dette  for at pasienter skal få raskere behandling. Endringene innebærer at ansvar for innkalling av pasienter er fordelt etter fagområder og  på alle våre lokalisasjoner. Denne ordningen vil medføre bedre oversikt og utnyttelse av vår totale kapasitet, noe som vil komme alle pasientene til gode. Vi ser allerede at ventetiden har gått ned på flere fagfelt,sier Brenden Bech.