– Jeg kan ikke lengre skylde på bilen. Får jeg justert den riktig så er dette en bil som bør kunne hevde seg helt i toppen i NM, sier Bjørn Terje Heggeli før han legger til med et smil.

– Hvis sjåføren er god nok da.

Heggeli er 11 ganger norgesmester i scootercross og innrømmer at han drømmer om en ny laurbærkrans på veggen i garasjen der det henger mange fra før.

– Den gamle BMWen var bra, men ikke god nok til å hevde seg helt i toppen. At man endelig har utstyr til å kunne hevde seg blir spennende. Jeg innrømmer gjerne at NM-gull er målet, om ikke i år så kanskje neste år. Artig blir det å endelig kunne gjøre et skikkelig forsøk, sier Heggeli som stiller i den største NM-klassen sett bort fra selskapet der Petter Solberg og verdenseliten kjører med biler til mange millioner kroner..

Nærmer seg millionen

Han har kjøpt bilen fra Sverige. Prisen er ikke noe han i utgangspunktet har lyst å snakke om, men etter litt press åpner han seg likevel litt.

– Motoren som står i kan jeg ikke bruke i Norge da den er på 3,2 liter. Det betyr at jeg måtte kjøpe en treliters motor som kan brukes i de seks NM-rundene. Tar vi med alt av nyinvesteringer så er vi nok nærmere en million enn en halv, sier han og legger raskt til med et smil:

– Så kan jeg selvfølgelig selge den motoren som fulgte med, men jeg har veldig lyst å kjøre med den i Sverige så jeg håper jeg kan beholde den i hvert fall den første sesongen.

For planen er å bruke Fiestaen i flere sesonger.

– Det er viktig å understreke at jeg har et langsiktig perspektiv, og når jeg en gang skal selge bilen vil jeg få en god del tilbake. Så investeringen vi gjør i år blir ikke årlig, sier han.

Motor, girkasse, drivverk og dempere er av det beste på markedet.

– Mye av det som står i denne bilen er det jeg drømte om å få til BMWen, men det meste er så dyrt å kjøpe nytt at å heller investere i en ny bil, som også er lettere, har kortere akselavstand og er mer konkurransedyktig, er en like grei investering så lenge den har det utstyret jeg ønsker meg, sier han.

Den forrige bileieren ble nummer tre i det svenske mesterskapet i fjor og har vunnet Norrlandsveckan tidligere med bilen som nå tilhører Heggeli motorsport.

Store driftsutgifter

Tar man med påmeldingsavgifter, drivstoff, olje og forbruksdeler til bilen, kjøp av dekk (som det gjerne går fire av i hvert løp) til 3000 kroner pluss moms per stykk, samt diesel til teambussen så vil rene driftsutgifter per sesong raskt være på over 200.000.

– Er man innblandet i en krasj vil utgiftene stige ytterligere og er man riktig uheldig og opplever et havari på motor eller girkasse kan man bare tenke seg kostnadene.

Solide avtaler med spesielt SmartDok, Veidekke, Anlegg Nord og GeoNord gjør satingen mulig. Heller ikke her vil han ut med nøyaktige summer, men bekrefter at langtidskontrakter gjør at bidragene er sekssifret.

Kompleks jobb

Med ny motor og andre vektregler i Norge enn i Sverige må det mye justering til før bilen er klar til første NM-runde på Gardermoen 6. mai.

– Justeringen er en hel filosofi. Bare demperne kan justeres med 50 klikk, så kommer stivhet på fjærer og vinkler på stag i tillegg. Og når man har en følelsesløs isklump som sjåfør, som knapt klarer å merke forskjell på noe, så blir det vanskelig å finne ut hva som er best. Heldigvis har jeg fått en del gode tips med på kjøpet, sier han.

I dagjobber han med bilen i Alta, men starter sørover med teambussen rett etter påske.

– Vi tar bilen sørover et par uker før første løp for å bruke tid til testing og justering. Skal man gjøre en skikkelig test så går det gjerne dekk for 10.000 kroner, men det er veldig dumt å bruke masse penger på en bil hvis man ikke har råd til å bruke den, sier Heggeli før han avslutter

–  Da jeg kjørte scootercross mente jeg det var mye jobb og veldig dyrt, men det er bare barnemat i forhold til dette. Da trente jeg mye på bane får å bli en bedre sjåfør. I rallyccross er det umulig og man bruker sikkert 98 prosent av tiden i garasjen og kanskje to bak rattet.