– Tidligere ordfører Geir Ove Bakken sto veldig på for å få denne veien prioritert, og det var ikke tvil etter at vi rundet år 2000 om at dette var den strekningen som skulle prioriteres i Finnmark, sa regionveisjef Torbjørn Naimak i sin tale da E6-strekningen Møllnes-Halselv ble åpnet i formiddag.

Og etter at hun hadde skåret av bandet med en samekniv, hang statsminister Erna Solberg seg på i skryten av den politiske jobben som ble gjort i forkant av prosjektet til tre milliarder kroner.

– Godt jobba, Geir Ove! Du har brukt en del tid og krefter på å få dette til, har du ikke? spurte Solberg henvendt til Bakken, som er hovedutvalgsleder for samferdsel i fylkeskommunen. I den jobben har han blitt skjelt ut på det groveste etter at ny rutestruktur for båtene i vestfylket ble igangsatt i januar.

– Joda, det var en del arbeid, men det var verdt det, svarte den tidligere ordføreren i Alta.

Unikt prosjekt

Det var festivitas som seg hør og bør da delstrekningen til 930 millioner kroner ble åpnet i dag. 13 km med ny E6 fra Kåfjord til Talvik betyr at du har kjørt over hasardiøse Kråknes for siste gang. Nå tar ny vei og to tunneler deg trygt mellom Kåfjord og Talvik. Veien er også blitt 2,1 km kortere, fordi man nå tar snarveien gjennom fjellet og kommer ut bak Melsvik, i stedet for å ratte rundt Kråkneset.

Statsminister Solberg fikk høre at dette er et prosjekt som er unikt på mange måter. Ikke bare har man for første gang fått til en fin miks av store og små entreprenører, man har også fått en uvanlig høy kvalitet – til en pris under prosjektert.

– I en tid hvor vi, delvis med rette, beskyldes for at kostnadsoverslagene ikke holder, så er det en glede å melde at her har overslaget holdt, og vi kommer til og med 40 millioner under overslaget. Det er vi veldig glade for, påpekte Naimak.

STOLT ORDFØRER: – I Alta er vi stolte av at det i hovedsak er lokale entreprenører som har bygd veien. Det er blitt en suksesshistorie, med sysselsetting lokalt og med kapital til å reinvestere i nye prosjekter og kompetanseheving. Våre entreprenører kan konkurrere mot hvem som helst. Vi har fått «riksentreprenører» i Alta, og det er klasse over det de leverer, sa ordfører Monica Nielsen i sin tale. Foto: Vidar Kristensen

– God distriktspolitikk

Statsministeren påpekte overfor Altaposten at fem mil med ny E6 vest for Alta er rene Kinderegget.

– Veien er ferdig til rett tid, under budsjett og uten alvorlige personskader. Man kutter reisetiden og øker regulariteten, noe som igjen øker verdiskapingspotensialet i regionen, sa hun til Altaposten.

– Men er det god samfunnsøkonomi å bruke tre milliarder på vei i et område med bare 25.000 mennesker?

– Det er god distriktspolitikk, og det er ikke alltid at det er det samme som god samfunsøkonomi. Jeg tror at vi i det lange løp vil vi se virkningen av bedre vei. Det er fantastiske ressurser i regionen; fisk, turisme, olje og gass. Det vil bidra til at dette i det lange løp vil bli en lønnsom vei, påpekte Solberg.

– Verdiskapingen tar virkelig fart i Finnmark, vi ser en endring i norsk økonomi der tyngdepunktet flytter seg lenger nordover, og det er viktig at vi sørger for at infrastruktur og samferdsel gjør det mulig å dra nytte av alle de gode ressursene i regionen. Det er kanskje for lite folk her, men da må vi sørge for at dere som er her kan møtes gjennom god infrastruktur, la hun til.

FLINKE UNGER: Disse barna vil kanskje ha mest glede av nyveien mellom Alta og Troms. Skoleungene fra Talvik framførte to flotte sanger i sneværet på Storvikeidet. Foto: Vidar Kristensen

Helt stopp i 2018

Det var med en viss tristhet at de to involverte entreprenørene, Trond Mathisen og Jan Erik Opgård – som har bygd hver sin ende av denne parsellen, overvar åpningen. For de vet at nå er Ernas krukke tom, det kommer ikke mer penger i vår retning. Etter 2018 er det ikke bevilget penger til ett eneste stort veiprosjekt i vårt område, slik NTP-en ser ut nå. Maskinene vil stå, og den etter hvert erfarne prosjektorganisasjonen til Statens vegvesen i Kåfjord vil bli vanskelig å sysselsette lokalt.

– Hva kan du gi oss i NTP-en, Erna?

– Jeg lover ingenting på NTP, men vi er opptatt av å realisere gode veier, og det er en del E6-strekninger i nord som skal oppgraderes. Men vi har hatt en overinvestering i forhold til befolkning, og nå er det kanskje fylkesveiene som står for tur, fastholdt Erna Solberg.