Kommunalleder Oddvar Konst i Alta kommune er en av mange som reagerer på at statssekretær Tom Cato Karlsen (Frp) i Alta i går gjentok departementets holdning om at det ikke er behov for forlengelse av rullebanen ved Alta Lufthavn.

– Alta Lufthavn kan vise til en imponerende regularitet. Samtidig vet vi det forekommer overflyvninger vinterstid på grunn av dårlig vær, hvor friksjon og rullebanelengde har innvirkning. Det skjer også at passasjerer som skulle helt til Alta blir kastet av i Tromsø på grunn av vektbegrensninger under gitte forhold, sier Konst.

Flyr med tomme seter

Direktør i Alta Næringsforening, Kjetil Kristensen, sier til Altaposten at reiselivskonferansen i Alta på nytt aktualiserer hvor viktig Alta Lufthavn er for næringsliv og innbyggere i Finnmark. Kristensen peker ut forlengelse av rullebanen som en nøkkel for å sikre og utvikle framtidige direkteruter, og med det også en god samfunnsutvikling for Finnmark.

Et av forholdene som vil bli dokumentert er i hvilken grad flyselskapene tvinges til å fly med halvtomme fly til Alta vinterstid fordi innflyvning og rullebanelengde kan medføre vektbegrensninger. I Alta kommune er kommunalleder Konst allerede i gang med innsamling av denne type dokumentasjon.

– Det er også hevdet at Samferdselsdepartementet har etterspurt statistikk og dokumentasjon på hvor ofte det inntreffer vektbegrensninger og hvor mange seter som blir rammet. Det kunne vi ikke gi over bordet på møtet da dette ble stilt i sommer, men også denne dokumentasjonen vil bli framlagt for departementet i løpet høsten, lover Konst.

– Ikke ei krone

Statssekretær Tom Cato Karlsen ble under paneldebatten i regi av reiselivskonferansen utfordret av direktør Kristensen i Alta Næringsforening på at det nå er et halvferdig prosjekt som kunne gitt en nødvendig utvidelse av rullebanen på Alta Lufthavn. Karlsens svar var at verken flyselskaper, Avinor eller Alta kommune har klart å dokumentere behov for utvidelsen. Dermed gjentok han beskjeden som både Alta kommune og lokale pressgrupper har fått tidligere; Samferdselsdepartementet vil ikke bidra til at det kommer ei krone til å dekke kostnadene så langt, eller ferdigstille prosjektet.

– Ikke spesielt overraskende ut fra tidligere signaler, men så lenge en bruker manglende behov som begrunnelse for å ta økonomisk ansvar, er vi optimister. Det behovet vil bli dokumentert, er beskjeden fra Kristensen og næringsforeningen.

Redskapet for å få fram en slik dokumentasjon er Alta Ruteutviklingsforum, et prosjekt med eierskap i næringsforeningen hvor Alta kommune, Avinor lokalt og de største brukerne av flyplassen i næringslivet og flyselskapene er med. Målet for Alta Ruteutviklingsform er å skape rammer for flere og bedre ruter.

Bekreftet behov

Kommunalleder Konst bekrefter at det i forbindelse med Bukta-reguleringen i 2011/2012 var tett kontakt med Avinor under planarbeidet for utfylling og forlengelse av rullebanen.

– Vi tolker at de innspill og samarbeid Avinor bidro med var en klar bekreftelse både på behovet og de løsninger som ble skissert fra Alta kommune. Nå har Avinor skiftet holdning, og sier at de aldri har bekreftet et dagsaktuelt behov, men kun et framtidig behov, forklarer Konst.

Med de tillatelser Alta kommune fikk fra Avinor ble det igangsatt en utfylling i sjø som på bunnivå strekker seg flere hundre meter i både lengde- og bredderetning. Oppfyllingen har en pyramideform og har startet 40 meter under havoverflate til at det nå gjenstår 12 meter for å nå havoverflata.

– Når utfyllingen er over havoverflata vil Avinor enkelt kunne utvide rullebane/sikkerhetssone med over 200 meter, påpeker Konst. Kostnadsoverslaget for rullebaneutvidelsen viser at Avinor vil spare rundt 200 millioner på bruken av overskuddsmassene fra E6-utbyggingen. Så langt har Alta kommune ikke fått ett øre tilbakebetalt av transportkostnadene de har lagt ut.

– Utfyllingen er stanset. Så langt har kommunen brukt 31 millioner kroner, og vi har et estimat om at ferdig oppfylling vil koste 50 til 60 millioner kroner, bekrefter rådmann Bjørn-Atle Hansen.