I august i fjor stakk regionveisjef Torbjørn Naimak spaden i jorda på Skaidi sammen med samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp). 14 måneder senere er 8,6 km av riksvei 94 gått fra å være en smal bygdevei til å bli imponerende autostrada. Det er ca ett år før tida.

– Det er imponerende, slår Naimak fast overfor Altaposten.

Daglig leder Christian Oskarsson i Anlegg Nord forklarer hva som ligger bak «rekorden»:

– Da vi startet i fjor så vi straks at det var muligheter for å gasse litt ekstra på. Den gangen så det ut som det skulle komme mange store anbud ut i 2016 og 2017, og vi ønsket å være klar for dem. Derfor pøset vi på med folk og maskiner fra starten, og angrep strekningen på mange forskjellige punkter. Det har vi lyktes godt med, men dessverre har det ikke kommet så mange nye oppdrag ut som vi trodde.

VELSMURT MASKINERI: – 10 biler kjører hver dag med 30 lass pukk hver til veien, mens vi fjerner like mye raskmasser i den andre enden. Det betyr at vi bygger opp mot 140 meter vei om dagen, opplyser anleggsleder Arvid Thomassen og daglig leder Christian Oskarsson  i Anlegg Nord. Foto: Martin Hovden

Får 80 km/t

«Åpnes høsten 2017» står det på skiltene som er satt opp i begge endene av veianlegget mellom Skaidi og Folldal i Repparfjorden.

– Ja, det står visst det, men vi mener å asfaltere de to gjenstående delene av veistrekningen i slutten av denne måneden, dersom værgudene er på lag. Da vil hele strekningen være kjørbar på ny vei før oktober, sier Oskarsson.

Det er ett år før tida.

– Fortsatt vil vi ha en del arbeid igjen i området, men veien vil i alle fall være ferdig og kunne åpnes for trafikk, sier Oskarsson.

– Straks veien er ferdig og rekkverkene er satt opp så regner jeg med at vi skilter strekningen opp til 80 km/t, slik det skal være permanent, sier prosjektleder Knut Lethigangas i Statens vegvesen.

STRAKS FERDIG: 8,6 km av riksvei 94 gått fra å være en smal bygdevei til å bli imponerende autostrada. Foto: Google Maps

– Eksemplarisk

Som sin sjef Torbjørn Naimak er også Lethigangas imponert av tempoet Alta-entreprenøren har holdt i veibyggingen.

– Det har vært et par utfordringer underveis, blant annet med mer fjell enn beregnet, men entreprenøren har vært løsningsorientert og smidig. Anlegg Nord har vært lett å samarbeide med. Jeg har hatt dem på tre prosjekter i Finnmark det siste året, og alle har blitt gjennomført på en eksemplarisk måte, skryter Lethigangas.

På det meste hadde Anlegg Nord i sommer 80 maskiner og lastebilerog 90 menn og kvinner i arbeid samtidig, på 11 ulike anlegg. Skaidi-anlegget var det største. Det vil til slutt få en prislapp på 150 millioner kroner. Få andre, om noen, entreprenører i Finnmark kan løfte en slik jobb på egen kjøl med den byggetiden.

– Det stå veldig respekt av det, og de har markert seg som en virkelig stor og kompetent aktør, sier Lethigangas.

FÅR SNART 80 KM/T: Nyveien er i dag skiltet med vekselvis 50 km/t og 30 km/t, fordi reglene sier at det skal være slik i et anleggsområde der veien ikke er helt ferdig, men straks rekkverket er på plass blir det 80 km/t på hele nyveien på Skaidi. Foto: Martin Hovden

140 meter om dagen

– Her kommer det inn 300 lass med pukk fra Foldal hver dag, og like store mengder «raskmasser» går ut i den andre enden, og kjøres til deponiet ved brua her på Skaidi, sier Anlegg Nords anleggsleder Arvid Thomassen, og peker mot veikroppen som er under bygging rett før Skaidi-krysset.

– På denne måten klarer vi å bygge opp mot 140 meter ny vei om dagen, opplyser Oskarsson.

Det går med andre ord på skinner. Fra tidlig morgen til sen kveld er det som i en maurtue på de to siste punktene av veien som ikke er ferdistilt. Kommer du kjørende i mørket så ser du hundrevis av oransje markeringslys som blinker mot himmelen ved Arisberg og ved Skaidi.

– Vi har redusert antall maskiner og mannskaper nå på slutten, men har tilstrekkelig til å sikre maksimal framdrift. Ingen vits i å bremse nå, fastholder Oskarsson.

Ingen bonus

Planen er å drifte hardt fram til snøen kommer. Når veien er ferdig skal siste rest av nytt VA-anlegg, samt ny gang- og sykkelvei ferdigstilles ved Skaidi. Det skal også bygges en rasteplass og en vektplass. I tillegg skal skråningene pusses og de to massedeponiene slettes ut.

– Det vi ikke får gjort før vinteren tar vi til våren, sier Oskarsson.

– Får dere noen form for bonus når dere stresser sånn med å bli ferdig?

– Nei, det er det ikke snakk om.

– Men da er det i alle fall god margin på jobben?

– Nei, egentlig ikke, men vi vet ikke helt hvor det ender før vi setter to streker under svaret neste år, sier Oskarsson.

Naimak er fornøyd med at veien kan kjøres på så lenge før tida.

– Det betyr enklere vedlikehold til vinteren, samt en mer trafikksikker vei allerede fra i høst. Bonusen for Anlegg Nord må være at de får betalingen fra oss tidligere enn beregnet. All ære til dem for den flotte prestasjonen, sier Naimak.