Det hevder en svært opptrekt stortingsrepresentant, Kåre Simensen (Ap). Han har hele denne høsten jobbet mot Kjell-Idar Juvik og sine partifeller i Stortingets transportkomite for å få penger til rullebaneutvidelsen i Alta inn i statsbudsjettet. Både Ap og Senterpartiet har gjennom merknader krevd en løsning.

– Jeg ber folk i Alta legge merke til at verken Frp, Høyre eller Venstre bryr seg. De har ikke nevnt utvidelsen av Alta Lufthavn med et eneste ord. Da er det bare en konklusjon – disse partiene bryr seg ikke. Det er svært lite troverdig når politikere fra de samme partiene forsøker seg på å si noe annet. De er i mot  en utvidelse av Alta Lufthavn. Basta punktum, er oppsummeringen til Simensen.

God jobb

Der han raser over dobbeltkommunikasjon og manglende støtte fra Høyre, Frp og Venstre skryter Simensen av sitt eget parti og Senterpartiet.

– Jobben de har gjort i transportkomiteen er det bare å ta av seg hatten for. De har virkelig stått på for Finnmark, men det er veldig beklagelig at de er mindretall. Mitt spørsmål til lokale politikere i både Høyre, Frp og Venstre er hvilken jobb de har gjort inn mot sine i transportkomiteen, og eventuelt hvorfor de har så lite gjennomslag. På meg vitner hele behandlingen av flykommunikasjonene i Finnmark som en gjennomført arroganse, påpeker Simensen.

I sommer var Ap-fraksjonen i transportkomiteen i Alta på befaring. Blant annet var de innom Alta Lufthavn og ble oppdatert på rullebaneutvidelsen. Fraksjonsleder Kjell-Idar Juvik gjorde det da klart overfor Altaposten at det var et reelt flertall i Stortinget basert på  merknader til NTP og i forbindelse med tidligere statsbudsjett for å få til en avtale som Alta kommune kunne leve med. Juvik hevdet at flertallet hadde pålagt samferdselsministeren å sørge for at Avinor inngikk en avtale med Alta kommune om bruk av overskuddsmasser fra E6 til forlengelse av rullebana i Alta. Nå viser komitebehandlinigen at flertallet er borte.

– Ikke nådd fram

I kommunestyret onsdag ble det vedtatt å avsette ytterligere 22 millioner kroner til ferdigstillelse av utfyllingen ved Alta Lufthavn. Ferdig utfylt og klar til toppdekke og asfaltering vil Alta kommune ha brukt opp mot 60 millioner kroner.  I rådmannens forslag var det kun avsatt 12 millioner kroner, men posisjonspartiene plusset på 10 millioner på rådmannens forslag. Dette fulgte også Frp opp i sitt budsjettforslag.

– Vi er svært glad for at kommunestyret går for satsingen på Alta Lufthavn. Det er et helt nødvendig tiltak dersom Alta Lufthavn skal være rigget for framtiden, sa SVs Tommy Berg fra talerstolen.

I Alta har Frp vært en sterk medspiller for utfyllingen og bruk av overskuddsmassene fra E6. Samtidig er det stor skuffelse lokalt over at partiet sentralt ikke vil være med å oppgradere stamflyplassen.

– Da vår fraksjon i transportkomiteen var på befaring i Alta i høst fikk vi ikke respons for våre ønsker rundt lufthavna. Vi har jobbet mot våre folk sentralt både i transportkomiteen og departement, men registrerer at vi så langt ikke har nådd fram. Jobben fortsetter og  vi har på ingen måte gitt opp, sier gruppeleder for Frp, Bengt Rune Strifeldt.

Tommy Berg i Alta SV forteller at de jobber aktivt mot sine stortingspolitikere for å få gehør for samferdselsprosjekt i Alta og Finnmark, men at dette er et vanskelig arbeid i og med at SV ikke har plass i transportkomiteen.

FOT-rutene

Altaposten har i høst avdekket at de nye regionale anbudsrutene som Staten kjøper er basert på et ruteopplegg stikk i strid med fylkestingets vedtak. I flere tilnærmet enstemmige vedtak har Finnmark krevd at de såkalte FOT-rutene skal ha stamflyplassene i Alta og Kirkenes som nav. I stedet har departementet valgt å videreføre rutene over Hammerfest, og med et nav i Tromsø i stedet for Alta.

Ap og Sp la inn følgende merknad når det gjelder FOT-rutene:

«Disse medlemmer viser til at Samferdselsdepartementet høsten 2016 har inngått nye kontrakter for ruteflygning i Nord-Trøndelag og Nord-Norge gjeldende fra 1. januar 2017. Disse medlemmer viser til at det er uttrykt stor misnøye med de nye rutetidene, dette går både på antall turer og tidspunkt på turene. Disse medlemmer vil fremheve viktigheten at det blir gitt gode tilbud for disse lokalsamfunnene, da dette for mange er det eneste reelle alternativet for deres reiser både innad i regionen og til resten av landet.

Disse medlemmer vil også be departementet om at man fortsetter tidligere praksis med at nye ruteendringer sendes ut på høring før de blir endelig bestemt. Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Venstre viser til at regjeringen Solberg har endret tidligere praksis med ruteendringer og fremmer med dette følgende forslag:

Stortinget ber regjeringen om at man fortsetter tidligere praksis med at nye tidtabeller på anbudsruter sendes på høring før de blir endelig bestemt.»

Alta Lufthavn

I merknadene heter det også: «Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet er kjent med at Alta kommune har tatt initiativ til å utvide flyplassen med vel 200 meter i vestlig retning, samtidig som masseuttakene på E6 gjøres. Gjenbruk av masser slik det gjøres i Alta, er etter disse medlemmer syn svært god ressursbruk.

Disse medlemmer viser til behandlingen av Nasjonal transportplan (2014–2023) der en samlet komité uttalte følgende:

«Komiteen viser til planene for utbyggingen av E6 Vest for Alta. Dette vil frigi mye masse som nå planlegges å dumpe i sjø. Komiteen mener at der raskest mulig må utredes om massene i stedet kan benyttes til nødvendig utvidelse av rullebanen på Alta lufthavn.»

Så langt har Alta kommune forskuttert dette arbeidet med låneopptak og disse medlemmer er lite tilfreds med at man ikke har funnet en omforent løsning på finansiering av denne utvidelsen.»

Avventer Nye Hammerfest Lufthavn

I merknadene understrekes det at transportkomiteen er fornøyd med at man opprettholder dagens lengde på lufthavnen i Lakselv. I merknadene fra Ap og Senterpartiet kommer en også inn på rullebanelengden på Nye Hammerfest Lufthavn. Her heter det:

«Komiteen ser frem til en sluttføring av utredningen for Hammerfest lufthavn, og viser til at Avinors utredning har hatt hovedfokus på teknisk/operative faktorer, meteorologi, trafikkprognoser, regionale behov og økonomi.

Komiteen viser også til at Avinor ønsker å utrede en flyplass med rullebanelengde på ca.1 500 meter. Komiteen har merket seg at Hammerfest kommune ikke ønsker en flyplass som konkurrerer med Alta, Lakselv, Kirkenes eller andre. Komiteen vil avvente utredningen før man tar endelig stilling til banelengde på ny lufthavn i Hammerfest.»