– Helseberedskapen i Kautokeino er under enhver kritikk, langt unna akutt hjelp og sykehus, fastslår Ap-veteranen overfor Altaposten.

For kort tid siden fikk han sitt andre hjerteinfarkt og måtte ligge i sykebilen den lange veien til Hammerfest sykehus. Først dagen etter ble han flydd til Tromsø for utblokking av ikke mindre enn åtte ulike årer. Han mener de som bestemmer gir blaffen i pasientene, bare de får regnstykkene sine til å gå opp.

– Må vi ligge opptil tre døgn på lokalsykehus av økonomiske årsaker, før vi blir sendt til Tromsø, spør han seg.

Selv gjør seg mange tanker om hvor lavt prioritert pasientene fra Indre Finnmark synes å være. Han hadde sitt første infarkt i 2009 –  og den gang som nå fikk pasienten spørsmål om hvorfor han ikke var sendt rett til sykehuset i Tromsø. Det kunne han ikke svare på, for det var det legene i Finnmark som hadde bestemt at han skulle veien om Hammerfest.

Tenk på avstander

–  Søringene skjønner ingenting av våre utfordringer. Vi har 270 kilometer til sykehus. De bryr seg ikke. I alle fall virker det ikke som de bryr seg, sier Per Nils Saari, mangeårig representant for Arbeiderpartiet i Kautokeino kommunestyre.

I det «sivile» har han, etter at Biedjovaggi gruver ble nedlagt, jobbet som driftsleder ved studentsamskipnaden i Kautokeino

Han konstaterer at fødende i ambulanse risikerer fødsel i bilen.

– Selv om riksvei 93 ble døpt om til E45, betyr det ingenting. Det gjør ingen forskjell og jeg mener man rett og slett risikerer å få ytterligere komplikasjoner ved sykdomstilfeller av all ristingen i bilen.

– Det hjelper ikke hvor ny og fin sykebilen er. Veien er og blir dårlig – og sender man fødende som det haster med nå, så risikerer man rett og slett nedkomst på veien til fødestue eller akuttilbud. Det er for galt at ikke Alta har fått et skikkelig akuttilbud for lenge siden, sier Ap-veteranen.

Han  fastslår, at hvis man med full beredskap mener sykebil til Hammerfest, da er  man ikke opptatt av likeverdig helsebehandling her til lands.

– Når ikke engang helikopter kan brukes, så har man ikke skikkelig beredskap, og det må kommunen nå få Helse Nord til å sikre oss innbyggere. Vi blir bare sykere og sykere, men ingenting skjer og ingen bryr seg, ser det ut for. Er det noen som tenker på den belastningen vi utsettes for, spør Ap-kjempen.

INFARKTKAMERATER: Hans Isak Olsen fra Fastboendes liste og Per Nils Saari fra Arbeiderpartiet har vært uenige om en rekke saker i kommunestyret, men når det kommer til beredskapstilbudet er begge skjønt enige om at turen til Hammerfest er for lang for alvorlig syke. Olsen sier tre ventedøgn i Hammerfest kan ta livet av noen hver, som egentlig skulle ha vært sendt il Tromsø direkte. Foto: Magne Kveseth

Burde fått prøve

Saari mener statsråd Høie burde få anledning til å legges i ambulansen i Kautokeino og fraktes liggende til Hammerfest.

– Om han ikke var syk, så fikk han likevel kjenne på kroppen hvordan dette er. Jeg vet at tidligere helseminister Anne Grethe Strøm Erichsen fra Ap fikk samme invitasjon, men jeg tror ikke kommunen hørte noe fra ministeren noen gang etterpå. Så her er det ikke bare snakk om partifarge, men om viljen til å forstå hva vi trenger å få på plass, påpeker han.

Han mener dagens løsninger er for dårlige og har selv fått kjenne på hvordan dette er.

– Smertene i samband med hjerteinfarkt økte jo nærmere vi kom Hammerfest. Ikke for det, det var ille nok med E45 til Alta. Den veien er elendig. I Kvalsund måtte jeg spørre ambulansepersonalet om det ikke gikk an å få noe smertestillende, men det hadde de fått beskjed om fra sykehuset at det skulle jeg ikke ha, sjåførene fikk bare beskjed om å kjøre fortere, sier han.

–  Vel framme i Hammerfest ble jeg tatt godt vare på. Der var det to leger og tre sykepleiere som tok meg i mot, nyanserer han.

Det han stusser mest på er omveien om Hammerfest når målet åpenbart er Tromsø.

–  Selv om jeg skulle blokkes ut på mange blodårer, fikk jeg likevel ikke fly til Tromsø og UNN før dagen etter. Akkurat det kan selvfølgelig ikke helsepersonell gjøre noe med, men å vente og vente når man er syk, det tar på. Jeg har hørt tilfeller hvor folk blir liggende helt opptil tre døgn og vente før de får reise til Tromsø. Det er da jeg lurer på om det er økonomien i helseforetaket som avgjør hvor raskt man får slippe til UNN, eller om det rett og slett er slik at vi ikke blir prioritert for transport. Heldigvis, får jeg si, er det nå blitt enighet om at pilotene fra dagens luftambulanse fortsetter i jobb i det nye selskapet, så kanskje det ikke blir verre, sier Saari.

Lite folk, få leger

Per Nils Saari har mange spørsmål knyttet til driften av helsevesenet i Finnmark, senest ved at NRK kunne melde om skummel mangel på rekruttering til sykehuset.

– Hammerfest sykehus er snart uten leger. Hvorfor bygge nytt sykehus der, spør han, og fortsetter.

– Det er fullstendig håpløst å bygge sykehus i Hammerfest, stedet hvor man nesten ikke kan lande med fly i uvær. Første gang jeg hadde hjerteinfarkt i 2009, hadde jeg først fått beskjed om å trimme, og det gjorde jeg litt forsiktig, men det ble ikke oppdaget noen feil først. Men da infarktet kom måtte jeg ligge tre dager i Hammerfest. Årsaken var at flyene ikke kunne lande på grunn av sterk vind, sier Saari.

Helsepolitikken blir ikke bedre med Venstre på laget.

– Sier Erna og Siv hopp i havet, ja, så gjør Venstres politikere nettopp det. Hvis FrP ikke stoler på Høie og Høyre, så forstår jeg ikke at de sitter i regjering med dem. Heller ikke Jonas Gahr Støre synes å forstå hva liv og helse handler om. I Kautokeino tør folk flest ikke si at de syke lenger, av frykt for å bli sendt med ambulanse de 270 kilometerne til sykehuset, sier Saari.

Flyplass er en av de viktigste sakene.

– Vi skulle ha hatt flyplass, så kunne i det minste ambulanseflyene landet. Så skulle Alta hatt akuttmottak. Neste gang det er valgkamp må vi si tingene rett ut. Bli for Guds skyld ikke syke på vinteren. For det er en svært stor ekstrabelastning å bli sendt med sykebil vinterstid. Hva om den kjører seg fast i ei snødrive på Sennaland. Det har skjedd og vil sikkert skje igjen, sier Per Nils Saari.