Endelig klaffet det for Anlegg Nord og daglig leder Christian Oskarsson, som har hatt stang ut på en rekke anbud. Alta-firmaet, som er en konstellasjon av fire maskinentreprenører, er billigst på opprusting av Rv94 fra Skaidi til Skuggelv, hele 5,2 km med ny vei. Vinneren av konkurransen får også opsjon på nesten tre nye km fra Skuggelv til Folldal. Denne strekningen er en del av anbudet.
Anlegg Nord hadde tydeligvis bestemt seg denne gangen, for anbudet fra dem var nesten 28 millioner kroner lavere enn nummer to. Anlegg Nord skal ha 146 millioner kroner for å ruste opp den svingete og tildels smale veien, inkludert bygging av to bruer, mens nestlaveste anbyder, Bertelsen & Garpestad AS fra Egersund, skal ha nesten 174 millioner kroner.
– Vi har dekning for alt som skal gjøres, jeg er ikke bekymret, sier Oskarsson til Altaposten.
– Vi er fornøyde med antallet deltakere i konkurransen, og det er gledelig å se at også lokale firma har levert tilbud, sier prosjektleder Knut Lethigangas i Statens vegvesen.
Statens vegvesen skal nå kontrollregne på tilbudene. Kontrakten kan signeres i løpet av juni, slik at byggingen kan starte i sommer. Parsellen skal etter planen stå ferdig høsten 2016.
Riksvei 94 fra Skaidi til Hammerfest skal oppgraderes til moderne riksveistandard. Oppgraderingen innebærer at dagens veilinje i hovedsak beholdes, men veibredden skal økes, svinger rettes ut, bruer skiftes og steder med rasfare og problem vinterstid skal utbedres. Det skal også bygges gang- og sykkelvei på deler av strekningen.
Les mer i torsdagens papiravis!
Tilbyder | Tilbudssum eks. mva. |
Anlegg Nord AS | 146 257 000 kr |
Bert. & Garp. AS | 173 924 000 kr |
Mesta AS | 179 509 000 kr |
SA Anlegg AS | 187 579 000 kr |
Tecto AS | 216 283 000 kr |
Veidekke AS | 236 885 000 kr |