– Jeg vil ha de store båtene bort. Vi må tenke på hva vi gjør med ressursene. Når de påstår at de ikke klarer å levere til fiskemottakene, fordi det ikke lønner seg, må vi tenke på om vi har bruk for dem, sier sametingsrepresentant for Ap, Ronny Wilhelmsen.

Om trålerne ikke kan levere til lokale fiskemottak, må de fases ut. Wilhelmsen vil ikke lenger se på at fisken hentes utenfor Finnmark, og fraktes sørover i trailere uten å skape ringvirkninger lokalt.

– Utgangspunktet for å gi trålerne konsesjoner for mange år siden, var å skape aktivitet på land. Det var en samfunnsmessig vurdering. Nå skaper de ikke aktivitet på land. Da må vi kunne diskutere å få dem bort, sier Wilhelmsen.

Tanken bak at større fartøy skulle få kvoter var at arbeidsplassene på land skulle sikres i perioder med lite råstofftilgang, og gjennom dette sikre og trygge samfunnene langs kysten. Dette prinsippet har blitt brutt ved at fisken tas på land og kjøres bort for bearbeiding.

– Jeg har i lengre tid gått rundt og reflektert rundt fiskeripolitikken i Norge. I de senere år har fokuset særlig vært på leveringsplikten for trålere, grunnlaget for bosetting og utfordringene fiskerne i fjordene har, sier han.

Ønsker debattUtspillet er noe han har tenkt på lenge. Wilhelmsen ønsker en debatt om vi skal tillate de aller største trålerne og snurperne i Norge i det hele tatt.

– Mye fisk kommer bare til kaia og går med bil bort fra kysten. Selskapene bak trålerne påstår at de ikke tjener penger, og de overholder ikke leveringsplikten, sier han.

– Vi kan jo sette grensa på 90 fot. Da er det stort sett bare trålerne pluss noen seinsnurpere som er over, sier Ap-politikeren.

– De minste snurrevadbåtene leverer fisk til fiskemottakene. De båtene tjener vi på.

Store båterDet er ikke den vanlige kystflåten han vil til livs. Sjarkflåten, som da de fikk fiske fritt, klarte faktisk å fiske opp veldig mye fisk. Så mye at fisket måtte stoppes. Han vil heller ikke stoppe større snurrevadbåter som leverer lokalt. Det er de aller største båtene, de over 28 meter. Wilhelmsen lurer på om de kanskje ikke har noe å gjøre i havet vårt i det hele tatt.

Han har fra før av vært en forkjemper for å holde de store unna fjordlinjene.

– Før var båter over 15 meter inne på fjordene og øste opp seien vår. Den som var grunnlaget for bosetting langs kysten. Nå ønsker jeg en debatt om en ny strukturering i fiskeriene, sier han.

Han kommer med eksempler fra fiskevær hvor fiskemottak forsynes med fisk, og man tjener penger på det.

– Men straks en tråler på over 28 meter fisker, lønner det seg ikke å levere til land. I stedet kjører de fisken bort med trailer, sier Wilhelmsen.

Ap støtterSametingspolitikeren tok opp denne saken på Arbeiderpartiets samepolitiske konferanse i Tromsø i helga. Til stede var alle samepolitikerne i  Ap.

– Forslaget ble enstemmig vedtatt. Nå vurderer jeg å legge det frem for Finnmark Arbeiderparti. Jeg ønsker en debatt om dette, sier han.

For Wilhelmsen er det viktig at det er menneskene, og ikke kapitalen, som danner grunnlaget for hvordan vi styrer ressursene.