– Tidligere kunne man på sett og vis slå av bryteren når fellesferien kom, men nå er det fullt trykk hele tiden, sier daglig leder Svein Erik Johannessen ved Alta Caravan AS.

I dag er det to selskaper i Alta som i særklasse sørger for at byen utmerker seg som caravan-entusiastenes Mekka. De to er Alta Caravan AS og Mathisen Landbruksservice AS.

Salget av bobiler har økt med 20 prosent i hele Norge første halvår og Finnmark følger landstrenden i følge Statistisk sentralbyrå (SSB).

Største i Finnmark

Alta Caravan har vært og vil også i år bli såkalt Gaselle-bedrift. Selskapet økte sine driftsinntekter fra 2014 da de omsatte for 18,6 millioner kroner til 64,5 for 2017. Omsetningen økte fra 43 millioner kroner i 2016 til 64,5 millioner kroner i 2017.

Mathisen Landbruksservice har også hatt en eventyrlig vekst. Med salg av landbrukstraktorer, maskiner, bobiler, campingvogner og snøfresere eller gressklippere bikket Mathisen sist år 107 millioner kroner i omsetning.

Begge de to caravanselskapene hadde heftige plusstall på bunnlinjen. Mathisen med 6,6 millioner i driftsresultat og 4,7 millioner i årsresultat, tall etter skatt.

Alta Caravan hadde et resultat på 3,0 millioner kroner og 1,9 millioner etter skatt. Solide tall for begge selskaper – og som statistikken viser; de to altafirmaene er nesten alene om hele bobilomsetningen i Finnmark, kun «forstyrret» av enkelte få salg i Tana.

Hektiske dager

Johannessen ved Alta caravan AS har ikke akkurat rolige dager for tida. Alle skal ha bobiler eller campingvogner klart til ferien, aller helst i går, men med det trykket som er i markedet nå må man bare utvide arbeidsdagene for å gi kundene det de vil ha.

– Vi opplever også en betydelig trafikk av turister med bobil som kommer til oss og spør hvor kommunen har gode parkeringsforhold for bobiler og hvor de kan tømme sin septiktank. Da blir vi som oftest svar skyldig, for det er ikke spesielt godt lagt til rette for bobilturistene i Alta, påpeker han.

– Vi kan jo si at de kan kjøre til Talvik og tømme bilene sine der, eller vi kan henvise dem til en av campingplassene, men dette burde ha vært bedre i Alta når vi ser den enorme trafikken og økningen i tallet på bobiler som kjører gjennom kommunen vår på veg til Nordkapp tilføyer Johannessen.

20 prosent økning

I selskapet Alta Caravan AS er de nå ni ansatte på full tid, i tillegg har de fire til fem stykker som stepper inn som sommerhjelp i toppsesongen. Og det trengs, for selv om 2017 var et topp år, så har første halvår i 2018 allerede bydd på en 20-prosents økning oppå der igjen.

– Det skal litt til å tilfredsstille kundene, vi selger både bobiler og campingvogner. Vi tar innbytte, men vi selger ikke for kunde, som det heter, for det er bare unødvendig ekstraarbeid for oss. Noen vil ha nytt, andre sverger til brukt og vi har etter hvert et så stort varelager at vi har måttet finne oss et ekstra parkeringsområde som vi får leie, rett og slett for å ha plass til alt materiellet, sier han.

Det som særmerker bobilsalget i Finnmark er at folk er opptatt av siste nytt, større og sterkere motorer og biler med automatgir.

– Folk skal ellers ha den høyeste klasse komfort i sin biler, som skal se bra ut og ha en ordentlig liste med utstyr. Det er ikke farlig å si at lista legges betydelig høyrere nå enn for bare fem år siden, sier han.

Slo ikke an

Ikke alle satsinger  blir automatisk suksess.

– En trend som aldri tok helt av hos oss er dette med bybobiler. Vi selger en og annen av det slaget også, men det ble ikke den store slageren i Finnmark, slik vi ser nedover i Europa for eksempel. Noe særlig volum over salget av de kompakte bilene er det ikke. Kanskje synes de som kjøper bybobil at plassen blir i snaueste laget og derfor heller vil ha en noe romsligere bil, spekulerer Svein Erik Johannessen.

Trenden er også at litt lettere vogner går bra.

– Hvis det er en familie som skal ha campingvogn, og de har flere barn, så gjelder det å finne de riktige køyeløsningene, så de typiske familievognene selger Alta Caravan mest av.

Mekka for bobiler

Både i Troms og Nordland var det flere enn 20 bobiler per 1.000 innbyggere, mens Finnmark kommer rett bak med 17. Det meste selges altså i Alta alene.

Til sammenligning var det bare 1,5 bobiler per 1.000 innbyggere – altså rundt 1.000 registrerte bobiler totalt – i Oslo, viser statistikken. Og på 10 år har tallet registrerte bobiler i Norge økt fra 24.000 til 48.000 biler.