Da gründerparet Vigdis og Øyvind Seljeseth, som eier og driver Kilden på Parksenteret, fikk høre om Alta matstasjon sin juleaksjon, bestemte de seg for å hjelpe til med et spenstig bidrag.

Gir bort én prosent

– Etter å ha vurdert noen alternativer, endte vi opp med at Kilden gir én prosent av nettoomsetningen i november til Alta matstasjon, sier Øyvind til Altaposten.

Og oppfordrer samtidig andre næringsaktører og privatpersoner til det samme.

– Vi utfordrer nå alle virksomheter i Alta, store og små, til å se på muligheten for å gi én liten prosent av omsetningen i november til Alta matstasjon eller en annen veldedig organisasjon i byen. Eksempelvis Hjerterom, forklarer Øyvind.

Legger man til grunn omsetning fra tidligere år vil Kilden sitt bidrag bli et sted mellom 8–10.000 kroner, ifølge paret.

Utfordrer de som har råd

Han fortsetter:

– Kilden er en liten bedrift, men det hadde vært virkelig flott om hele næringslivet i Alta kunne gjort det samme som oss.

– Også privatpersoner som har mulighet kan gi én prosent av novemberlønnen, foreslår han.

Paret er klar over at ikke alle har økonomi til dette.

– Vi vet selvfølgelig at ikke alle næringsdrivende har økonomi til dette, heller ikke alle lønnsmottakere. Så utfordringen går til de som kan gå i matbutikken og plukke varer uten å måtte finregne på prisene og til næringsdrivende som har det lille ekstra. Da trenger heller ikke grensen ligge på én prosent, smiler Øyvind.

Stort behov

De samfunnsengasjerte eierne har fått med seg at mange sliter med å få endene til å møtes etter renteøkninger og inflasjon. Samtidig har matstasjonen uttalt til avisa at de frykter at den tøffe tiden har ført til dugnadstretthet.

– Slik samfunnet har utviklet seg de siste årene er det dessverre flere som har falt utenfor. Vi syntes derfor at om vi kan være med på å gjøre hverdagen lettere for de, bidrar vi gjerne så lenge vi har mulighet.

– Og både Alta matstasjon og Hjerterom er glimrende representanter for å hjelpe mennesker i trange situasjoner, forklarer Øyvind.

Alle bidrag teller

Nå håper paret at så mange som mulig kan bidra.

– Vårt hovedmål med denne utfordringen er at det skal bli lettere for matstasjonen å bidra til at førjulstiden og jula blir en velsignet opplevelse for de som hver dag sliter med å få endene til å møtes, og som føler at de ikke får gitt sine barn den førjuls- og juleopplevelsen de ønsker.

– Den største gleden du kan ha er å gjøre andre glad. Og kanskje er det nettopp ditt bidrag som gjør årets julaften til en minnerik opplevelse for et medmenneske, avslutter Vigdis.

– Nå fikk jeg gåsehud

– Det er jo bare helt fantastisk. Nå fikk jeg gåsehud, utbryter daglig leder Mia Gabourel når Altaposten overbringer nyheten.

Daglig leder ved matstasjonen, Mia Gabourel, syntes nyheten er fantastisk. Foto: Freddy Ludvik Larsen

Hun forteller at matstasjonens juleaksjon er helt avhengig av givere. Derfor er initiativet til Kilden noe hun setter veldig stor pris på.

– Vi har vært redd det er vanskeligere for både bedrifter og privatpersoner å gi i år, fordi alt er dyrere for alle. Vi har til og med lurt på om det blir juleaksjon i år. Men det har løsnet litt den siste uken, og når Kilden tar et slikt initiativ lover det bra, sier Gabourel.

Avhengig av bidrag

Sist jul delte matstasjonen ut 169 julebidrag, ifølge egne tall.

– Da fikk de med størst husholdning mest for vi da prioriterte barnefamilier, forklarer Gabourel.

Og legger til at selv om barnefamilier er satsningsområde, fikk også eldre og enslige julebidrag.

– Mange enslige eldre opplever også å ha det stusselig i jula på grunn av prisstigningen. Så alle mennesker som har behov får av det vi samler inn.

– Det er derfor alfa og omega for juleaksjon at folk gir. For vi har ingenting annet å gi enn det vi får inn, sier Gabourel.