Når byens tre største bilforhandlere nå kjøper Alta Biloppretting, får de kontroll på mer av verdiene og kvaliteten på opprettingen.

I dag presenterte Ole Steinar Østlyngen, Rolf Gunnar Pedersen og Leif Rasmussen fra Alta Motorsenter, Alta Motor og Harila  oppkjøpet av den 47 år gamle opprettingsbedriften i Alta sentrum. Siden verkstedet skal rives for å gjøre plass til et nytt kombinert kontor-/leilighetsbygg, følte eierne at tida var moden for andre til å overta.

«Andre» er de nevnte herrene, som i årets fem første måneder hadde hånd om 75 prosent av varebilsalget og 70 prosent av personbilsalget i Alta.

Les at Leif Johanson er ønsket med videre som daglig leder nederst i saken.

Trenger mer av verdikjeden

– Det er vi som selger bilene som skaper en betydelig verdikjede i byen. Selv sitter vi med små marginer og mange pålagte tjenester som omtrent ikke lønnes. Vi føler at vi også må ha med oss det som er positivt og gir god avkasting, som oppretting. Å selge en nybil gir nesten ikke fortjeneste, det er noe man gjør for å kunne utnytte andre deler av verdikjeden. Oppretting er den største delen av denne verdikjeden som vi ikke har hatt hånd om, men nå har vi sikret oss den, sier Østlyngen.

Pedersen supplerer:

– Fabrikkene er på oss og krever at vi må ivareta bilkundenes interesser. Når våre merker blir krasjet, er det veldig sterke føringer på hvordan bilen skal bygges opp igjen og hvilken kompetanse oppretteren skal ha. Vi pushes på at vi må ta større ansvar for våre merker. Derfor vil vi se at Alta Biloppretting i løpet av kort tid vil sikre seg kompetanse og sertifisering på våre åtte merker, og ha fokus på disse.

Vellykket i Tromsø

I Tromsø har Harila og Teknisk Bureau gjennomført en lignende idè. Ifølge konsernsjef Glenn Tore Harila har det vært usedvanlig vellykket.

– Etter snart fire års drift har vårt felles selskap, «Bilbyen Tromsø AS», en markedsandel på 95 prosent av opprettingen av våre seks merker. De drifter helt uavhengig av bilforhandlerne som eier selskapet, og har gradvis tilegnet seg de sertifiseringene som fabrikkene krever. Det er en prikklik ordning vi ønsker oss i Alta, sier Harila.

Han var til stede da de siste detaljene ble gjennomgått i morges, og bare signeringene gjensto. Bilbyen Tromsø vil være Harilas representant på eiersiden i Alta Biloppretting AS.

Volvo finner ingen

– Dere går nå rett i strupen på byens største oppretter, Alta Billakkering. Er dette mistillit til den jobben som gjøres?

– Nei, overhodet ikke! Bransjen i Alta holder høyt nivå og leverer gode tjenester. Men vi må være sikre på at bransjen jobber med å sikre seg kompetansen som trengs for å få sertifisering på våre biler, og det gjør vi best ved å ta styringen selv, sier Pedersen.

Harila opplever at Volvo ennå ikke har godkjent noe verksted i Alta for oppretting, fordi fabrikken har et eget sett av krav til kompetanse som ingen foreløpig har vært villig til å tilegne seg.

– Volvo er ikke alene. Biler skrus sammen på helt ulike måter i dag, med helt ulike materialer. Hver fabrikk krever at opprettingen skjer som om bilen skrus sammen på fabrikken. Dette krever omfattende, og dyr, kursing. Det er denne prosessen Alta Biloppretting og de ansatte her nå skal starte på, sier Harila.

– Folk her er allerede utrolig flinke og kan det grunnleggende, men vi må sikre at de reparerer bilene i henhold til hvordan de er bygd opp, tillegger Pedersen.

Bygger helt nytt

Nå ser de seg om etter en tomt der de kan reise et nytt verksted. De jobber med flere alternativer, og har tro på at de skal ha en løsning klar når rivingen av Alta Bilopprettings bygg starter i februar.

– Vi har grunnlaget i et veldrevet firma med masse flinke folk – og de skal få fortsette med det de gjør. Parallelt skal vi finne nye lokaler og nye kolleger til dem. Vi trenger mange nye opprettere i tiden framover, og selskapet går en spennende tid i møte, fastslår Østlyngen.

KLARTE IKKE TO LØFT: Leif Johanson og Dan Randa eier Mark Eiendom AS sammen. De skal bygge helt nytt til Statens vegvesen, og følte det ble for tøft å investere i nytt bygg for Alta Biloppretting i tillegg. Foto: Vidar Kristensen

Johanson kjøpte Alta Biloppretting i 1998, og har siden eid og drevet selskapet. Selv om det nå kommer nye eiere inn, skal Johanson fortsette.

– De vil ha meg med videre som daglig leder, så får vi se hvor lenge jeg holder ut, sier Johanson, som er 62 år.

Årsaken til at han og kompanjong Dan Randa, som eier 30 prosent, selger selskapet, er at de ikke tror at de klarer å reise et nytt verkstedbygg når dagens bygg rives i februar.

– Vi har et prosjekt med Statens vegvesen, og skal overlevere et bygg 1. november 2018 på denne tomta. Da må dette bygget bort. For å kunne drive Alta Biloppretting videre må vi ha nytt bygg, og det vil kreve eksterne investorer. Vi tenker at det er viktig å trygge de ansattes framtid, og mener at det beste for dem er at vi selger opprettingsverkstedet, sier Johanson.

– Dette sikrer arbeidsplassene videre, samtidig som vi slipper å ta store investeringer i tillegg til det Mark Eiendom skal gjøre her, når bygget til Statens vegvesen og 20 leiligheter skal bygges, sier Randa, som er elektriker og har vært passiv eier. Han har hatt vedlikeholdsansvaret på bygget.

De ansatte fikk først tilbudet om å kjøpe bedriften, men de ønsket ikke det, blant annet på grunn av usikkerheten ved lønnsomheten når bedriften må inn i nytt bygg.

– At byens største bilforhandlere kjøper selskapet er ikke en nødløsning, det er en offensiv løsning. De nye eierne har bilkompetanse og sier de skal utvide og utvikle bedriften. Dette er et bra salg, mener Johanson.

Alta Biloppretting ble stiftet i 1969 med Einar Aflekt, Terje Holten og Tor Haugen som gründere i dagens bygg. Bedriften har 11 ansatte, men har vært oppe i 15, og søker nå etter tre nye opprettere.