Asbjørn Sandøys hjertebarn, gourmetutsalget Hoftepluss, fyller fem år i oktober. Salat- og snackbaren Fy fader, som nå også har tatt over som største bidragsyter til omsetningen, fyller tre år. Går alt eller planen, vil han holde på i fem år til – minst.

Passerte 15 mill.

Omsetninga for selskapet hans passerte 15 millioner kroner i fjor, halvannen million opp fra året før. Sandøy legger ikke skjul på at det ligger mye arbeid bak:

– I fjor hadde vi en voldsom økning på Fy fader i forhold til året før. Det har fortsatt inn i 2018, men stabilisert seg noe nå. Jeg håper selvfølgelig at det skal øke med nye og fine lokaler rett over gangen.

– Hvor mye arbeid er det snakk om?

– Jeg er på jobb syv dager i uka året rundt. Vi pusset nylig opp matsalen og deler av fellesområdet for rundt en million. I tillegg til en del «bak scenen», som kunder ikke ser. Blant annet jobber vi med nytt kjøle- og fryserom i kjelleren, som vil bety mye for de ansatte.

ÅrOmsetningDriftresultatÅrsresultat
201715.160.000334.000230.000
201613.452.000220.000132.000
20159.890.000665.000472.000

Overskudd fra starten

Driftsresultatet for 2017 steg med nærmere 100.000 kroner. Det er for Sandøy viktigere enn stor omsetning.

– Vi har levert overskudd fra første stund. Men det er klart at det er en dyr drift med tre lokaler og mange ansatte. En kan ha 100 millioner i omsetning uten at det blir store overskudd av det. Sånn sett er det resultatet som er viktigst, poengterer han.

Som helhet har 2018 vært rimelig greit, men fortsatt avhenger mye av en god desember, sier Sandøy.

– En stor del av omsetningen kommer på sommeren, men det er desember som er den store måneden. Resten av året er det veldig opp og ned, da det er snakk om små marginer.

Salatbaren tar over

Kokkejævelen forteller at da salatbaren Fy fader gjorde sitt inntog på senteret, var det gourmetutsalget Hoftepluss som holdt liv i nysatsningen. Nå er dette snudd på hodet. Ifølge Sandøy kommer et sted mellom 400 og 600 kunder innom enten Hoftepluss eller Fy fader i løpet en dag.

– Hvordan er det å drive et gourmetutsalg på et kjøpesenter?

– Det er tungvint, det er det ikke til å legge skjul på. Men noen må holde på med det, og det er meg, skratter han og fortsetter:

– De to utsalgene utfyller hverandre og har hver sine kundegrupper. Det svinger naturlig nok, men Fy fader har den største omsetningen.

Takker sine ansatte

Selskapet Hoftepluss AS, som driver begge utsalgene, har per i dag 18 ansatte i alderen 16 til 56 år.

– Det er viktig å ha folk i alle aldre, av ulike kjønn og med ulik bakgrunn. Jeg mener alle har noe å tilføre en gruppe, slik at man kan lære av hverandre. Det er en fantastisk stab som sørger for fornøyde kunder, og det er kundene som holder liv i oss. Velger de store kjeder fremfor aktører som oss, nytter det ikke å drive, sier Sandøy.

– Hva sier kundene?

– Det er særlig de som kommer sørfra som kommenterer og er overrasket over verdens største salatbar med alle mulighetene og kombinasjonene vi tilbyr. Men stort sett er de som handler hos oss meget fornøyde, smiler han.

En del av strategien

Senterleder for Amfi Alta, Frode Wilhelmsen, sier i en kommentar til Altaposten at han er meget glad for lokale drivere som Asbjørn Sandøy.

Senterleder ved Amfi Alta, Frode Wilhelmsen. Foto: Kita Eilertsen

– Den gode smaken og matopplevelser får man ikke kjøpt på nett. Derfor er satsningen på unike konsepter viktig for senteret og er en del av vår strategi. Ett av årets mål har vært å oppgradere spisestedene. Det har Asbjørn gjort på en god måte gjennom den nylig oppussede spisesalen, avslutter Wilhelmsen med.