Etter at de nærmeste beboerne til Vefas sitt anlegg ytterst ute på Amtmannsnes fikk brev i posten før jul har sinnene blitt satt i kok i bygda. I brevet fra Alta kommune står det nemlig at Vefas søker om dispensasjon til et behandlingsanlegg for kasserte kjøretøy på nesset. Selve saneringen vil foregå innendørs, men pressingen av kjøretøyene vil skje ute.

– Dette finner vi oss ikke i. Her har man lagt ned lignende anlegg i Eiby på grunn av miljøforurensing, også skal vi få det i vårt boligområde. Det anslås at det vil dreie seg om to-fem kjøretøy i døgnet, noe som kan bety 1800 kjøretøy i året. Hva vil dette medføre av støy, støv og ikke minst økt trafikk gjennom boligområdet, spør Siv Kristin Thomassen og hennes foreldre Sverre og Eva.

Bevisst strategi?

Familien eier en generasjonbolig mindre enn to hundre meter unna anlegget og rett før jul dumpet høringsbrevet fra Alta kommune ned i postkassa.

– Høringsfristen var 5.januar. Det kan nesten virke som om brevet er sendt bevisst ut i den meste travle tida til folk og at man satset på at folk ikke orket bruke jula til å skrive høringsuttalelser, sier Thomassen-familien.

Ser til andre byer

I sine uttalelser presiserer de at anlegg av denne typen normalt plasseres langt unna boligstrøk, og de nevner byer som Finnsnes, Harstad og Troms fylke.

– Alta kommune bør også ta hensyn til dette, sier de og legger til at kommunen allerede har et område regulert til dette formålet.

– Et bilopphuggeri hører til på Stengelsen avfallsanlegg, det er det som er formålet med Stengelsen, sier Sverre Thomassen.

– Ville dette blitt akseptert eller overhodet foreslått i noen andre boligområder i Alta, spør Siv Kristin.

For dyrt på Stengelsen

I Vefas sin dispensasjonssøknad kommer det frem at Vefas selv har vurdert Stengelsen, men at dette ville bety en utgift på 12 millioner for å få anlegget bygget. Å anlegge kasseringsanlegget på nesset blir billigere.

– Skal dette liksom være et godt argument. Skal vi betale prisen for at Vefas skal slippe billigere unna, spør Siv Kristin Thomassen vantro.

Mer tungtrafikk

Også bygdelaget er lettere sjokkert.

– Vi kan ikke godta at man legger til rette for enda mer tungtrafikk gjennom vårt boligområde, sier leder i Amtmannsnes bygdelag, Charlotte Alexandersen. Hun har på vegne av bygda levert en høringsuttalelse, der hun også tar opp risikoen for forurensing.

– Dere skriver i deres brev at anlegget ble lagt ned på grunn av forurensing i Eiby. Hvordan kan dere med 100 prosent sikkerhet garantere at ikke dette skjer ved dette anlegget, skriver hun og viser til både støy og metallpartikler.

Frykter prisfall på boliger

Bygdelaget påpeker også at Vefas sitt anlegg ligger tett inntil et yndet turområde med de vernede helleristningene som nærmeste nabo, og de lurer på om ikke eventuelle miljøskader på dem bør vurderes. Også Fylkesmannen har i sin høringsuttalelse uttrykt bekymring for helleristningene.

– De skal også være skeptisk til å gi disp fra planen, kommenterer fagansvarlig for arealsaker i Alta kommune, Hallgeir Strifeldt.

Beboerne på nesset synes heller ikke noe om at innseilingsleden til Alta skal prydes av en søppelfylling med vrak. Til syvende og sist fryker beboerne at husprisene vil falle i bygda, som i dag huser omlag 500 mennesker.

– Vi frykter at folk ikke vil bosette seg her og personlig må jeg ta en ny vurdering på om jeg vil bygge her, sier søster til Siv Kristin, Solveig Thomassen, som har en tomt på foreldrenes eiendom.

Tror på mindre trafikk

Direktør i Vefas, Raymond Kames, tror det blir mindre trafikk langs nesseveien med kasseringsanlegg.

– Tidligere leide vi ut deler av bygget til en bedrift som kjørte mye inn og ut av anlegget. Med kasseringsanlegget vil det i snitt bli tre biler inn på anlegget hver dag, og tre biler ut. Tidligere måtte også alle de kasserte bilene fraktes fra det tidligere anlegget på Eiby og ned til oss for utskiping. Det betød at man hadde trafikk inn og ut av anlegget med trailer i nesten en uke i strekk. Så jeg tror faktisk det blir et roligere trafikkbilde, sier Kames.

Angående støy og støv sier han:

– Litt støy må man regne med, men selve pressinga skal foregå helt under fjellet, så jeg tror ikke dette vil høres helt bort til bebyggelsen. Kanskje hvis noen er å går tur i området bak der eneste.

Stengelsen er avsatt

Selv om Kames ikke ser for seg noen store ulemper for beboerne på Amtmannsnes, er det langt fra sikkert at han og Vefas får gjennomslag hos kommunen. Hallgeir Strifeldt er fagansvarlig for arealsaker i Alta kommune og han påpeker at vi allerede har område i Alta avsatt til dette formålet.

– I kommuneplanen er Stengelsen regulert inn for denne type drift, sier Strifeldt.

Ja fra miljøavdelinga

Mens bygdefolket og Fylkesmannen er negative til etableringen på nesset, er Alta kommunes miljøvernavdeling positiv.  I sin høringsuttalelse begrunner de tilrådingen slik:

«Det er ikke krav om at det skal finnes bilvrakmottak i Alta, ei heller i Vest-Finnmark. Kommunene i vestfylket er pris- gitt en aktør som er villig til å satse for at tilbudet med bilvrakmottak skal opprettholdes.».

Alta heldig

Dermed mener avdelinga at:

«Alta er i en heldig situasjon med en aktør som kan drive forskriftsmessig, og med tilgjengelige lokaler vil kunne starte opp raskt. De positive miljøeffektene ved å ha et slikt anlegg lett tilgjengelig er store, og vil bidra til at Alta kommune også fremover får et rent og ryddig nærmiljø.».

Hallgeir Strifeldt opplyser at planavdelinga ikke har bestemt seg for om de vil behandle saken på egenhånd, eller sende den videre til planutvvalget. Hvis de behandler den selv kan avgjørelsen være tatt raskt. Sendes den til politisk behandling skjer dette trolig i februar.