– Egentlig skulle melkebilen være her klokka fem i ettermiddag. Vi har fått beskjed om at Årøy ikke kunne legge til ved kaia på Nyvoll som var det opprinnelige alternativet. Beskjeden var at melkebilen måtte ta ordinær ferge over til Korsfjord og blir hentet der av Årøy. Melketanken er full, men vi får i alle fall hentet melka i kveld, forteller bonde Ole Rødberg til Altaposten like over klokken syv søndag kveld.

Ille for lokalbefolkningen

Han sier at situasjonen er blitt ille for beboerne på Årøya.

– Vi føler oss isloert med et opplegg der Årøy må gå mellom Årøya og Korsfjord i stedet for Nyvoll. Det vil ja ta en hel dag for oss å komme oss til Alta, sier Ole.

Selv må han inn til Alta på tirsdag, og håper at de får gjort midlertidige endringer på fergeleie på Nyvoll slik at det kan brukes.

– Ellers må jeg ty til privat båt på tirsdag når jeg skal til Alta. Uansett er det uholdbart at det ikke er ordnet. Det måtte jo være mulig å teste ut Nyvoll tidligere i høst når alle viste at dette fergeleiet skulle brukes midlertidig mens arbeidet med fergeleiet på Mikkelsby skulle bygges, sukker gårdbruker Ole Rødberg.

450.000 liter melk

Allerede fredag kveld meldte Finnmark fylkeskommune i en epost til Altaposten at det blir forsinket oppstart av ordinær rutedrift til Kongshus og Årøya. På øya er blant annet to melkebruk og opp mot 100 melkekyr foreløpig isolert. Det produseres rundt 4000 liter melk i uka på Årøya, totalt rundt 450.000 på årsbasis.

Fra fylkeskommunens side ble det før helga opplyst at det jobbes med å klargjøre den nye kombibåtkaien på Kongshus for bilførende hurtigbåt. Opprinnelig var det planlagt at vanlig rutedrift på sambandet skulle starte lørdag 29. oktober. Entreprenør meldte fredag at arbeidet er forsinket grunnet uforutsette omstendigheter, og derfor forskyves planene. Ny dato for oppstart av ordinær rutedrift er tirsdag 1. november.

«Fylkeskommunen vil presisere at henting av melk fra melkebrukene på øya har høy prioritet. Det ble gjennomført en ekstra henting av melk før fergetrafikken ble stanset, noe som gjør det mulig å utsette hentingen til søndag 30. oktober. Vi forventer at melkebilen vil kunne fraktes til og fra Kongshus på søndag.», heter det i den skriftlige informasjonen som sendt fra rådgiver Ole J. Pettersen i prosjektoppgølgingen.

Store ufordringer

Roger Olsen som har vært talsmann for bygdelaget i «fergestriden» gir den nye fergekaia svært gode karakterer. Han håper at den nye kombinerte hutigbåten og ferga «Årøy», skal bli tatt av ruta og ferga om har transportert Årøya i flere tiår, Skaget, skal bli satt i drift.

– Det ville blitt fantastisk kombinasjon med den nye fergekaia og Skaget. Alle ville jublet, sier Olsen.

Han og bygdefolket kunne lørdag følge prøveturen for Årøy inn mot den nye ferga. Tekniske problemer med heve- og senkesystemet skapte store utfordringer, men Årøy kom seg til kai.

– Ingen tør å spå om det er mulig å få melkebilen trygt på og av søndag. I dag var det topp værforhold, men fergemannskapet ga klart uttrykk for at det er store utfordringer knyttet til å få Årøy sikkert til kai her. Personlig tror jeg ikke melkebilen kommer seg ut i morgen, men vil være veldig glad om de klarer å få det til, var  Olsens vurdering lørdag.

Kan ikke bruke Nyvoll

Etter det Altaposten brakte i erfaring ble det også gjort en prøvetur fredag hvor Årøy forsøkte å legge  til kai på Nyvoll, som er alternativ kai fram til fergeleiet på Mikkelsby står klart. Vurderingen var at Nyvoll ikke kunne brukes, men Altaposten fikk ikke bekreftet dette lørdag. Nå forteller Rødberg at Nyvoll ikke kan brukes med konsekvens at Årøy må bruke havna i Korsfjord.