Nybygget på 48 meter til 115 millioner kroner som skal døpes «Jens Kristian» etter Sondres avdøde far, skal være ferdig fra det polske verftet Poltramp Yard 1. februar neste år. Før den tid skulle rederiet gjerne hatt en fast plass å legge båten.

Alta kommune hjelper nå til og forsøker å få til kaiplass for nybygget i Kåfjord, der kommunen har et industriområde som er tenkt til sjørettet virksomhet.

REDEREN: Sondre Kristoffersen satser på å legge til egen kai i Kåfjord når «Jens Kristian» er døpt og klar for fiske. Den uredde satsingen for egen kai er foreløpig på tegnebrettet, men er velsignet av den kommunale næringssjefen. Foto: Vidar Kristensen

Kaiprosjekt

– Vi hadde egentlig tenkt på Urnesbukta, men vi kom ikke i mål med hensyn til Avinor og innflyginga til Alta lufthavn, så vi har sett på andre områder, sier Kristoffersen.

Han roser Alta kommune som har vært svært så velvillige til å hjelpe.

– Kåfjord er absolutt en mulighet og vi har på tegnebrettet et prosjekt for fiskerikai, der hvor Grieg ikke fikk stor nok plass til et nytt lakseslakteri. Men det haster.

Båten er nemlig klar fra verftet i februar. Etter det skal fiskefabrikken ombord monteres, mest sannsynlig hos Melbu Systems.

– I disse dager løftes rorhuset på plass nede på verftet hvor arbeidet pågår for fullt, noe jeg jevnlig sjekker ved selvsyn. Nå har jeg ikke vært på verftet siden i mars, men i juni blir det en ny tur for å følge med på bygginga av båten, sier fiskebåtreder og fiskeskipper Sondre Kristoffersen. Selv er han i disse dager travelt opptatt med fiskeri i Båtsfjord, der han er skipper på to ulike fartøy som eies av en kamerat.

Egen kai

Ved siden av nybåten, som skrider sakte mot ferdigstillelse om et knapt år, har fiskebåtrederen hendene fulle med å finne en løsning på kaiplassering.

– Det som vi har på tegnebrettet nå med tanke på Møllenes i Kåfjord, er veldig interessant.

– Det er selvfølgelig slik at alt koster penger – og jeg må bare understreke at finansieringen av egen kai ennå ikke er i boks, presiserer Sondre,

– Drømmen er å ha vår egen kai på plass og vi håper selvfølgelig at vi skal få det til. Vi tenkte å døpe den nye båten i Alta i mars, hvis alt er på plass da og det hadde selvfølgelig vært stort for oss om vi etter dåpen kunne legge til ved egen kai i Kåfjord, sier fiskebåtrederen og skipperen fra Bukta.

Alta kommune forsøker å finne en løsning.

– Vi har Møllenes som et sjørettet industriområde og da er vi glade for at vi har en aktør som ser nytten i dette. En slik etablering tror vi kan være starten på at flere fartøyer og rederier velger Alta som hjemmehavn, sier næringssjef Jørgen Kristoffersen.

POLSK NYBYGG: Her er deler av kjølen til nybygget Jens Kristian slik det var tenkt da båten skulle være 41 meter, nå er den forlenget til 48 meter og ifølge Sondre Kristoffersen er arbeidet i rute. Foto: poltramp.pl

Arbeidsplasser

Den nye båten har Sondre Kristoffersen tenkt skal driftes med en skiftordning slik at det blir arbeid for totalt 16 mann.

– Båten er laga slik at vi skal kunne ro helt ned i fem mann, men med en 12-6-ordning på skift, så kan det bli 16 arbeidsplasser til sammen, sier skipper og reder.

– Det skal vel litt kvoter til også for å forsvare en slik investering?

– Det er ment å skulle være en investering på 115 millioner kroner, men når alt er på plass, kan det hende vi snakker om 120 millioner kroner. Når du spør om kvoter, så har vi de kvotene vi hadde på Korsnesfisk på 600 tonn torsk, 700 tonn sild og mellom 700 og 800 tonn sei. Så er det ulike typer bonusordninger som vi kan makse på. Der er det ferskfiskbonus, levendefiskbonus, og så er det fritt fiske på hysa. Da kan vi ligge ved  Bjørnøya og fryse hysa på sommeren, forklarer Sondre.

Må gå rundt

I tillegg skulle de gjerne ha kjøpt større kvoter.

– Før vi kan finansiere nye kvoter for 100 millioner kroner må vi vise banker og finansieringsselskaper at dette er liv laga, sier Kristoffersen som står bak denne uredde satsningen.