For fire år siden ble ungdomsskoleelevene på Amtmannsnes innvilget gratis skoleskyss fordi Alta kommune ga beboerne medhold i at skoleveien var farlig. I år har kommunen funnet ut at skoleveien ikke er så farlig likevel og har inndratt skyssen.

– Dette finner vi oss ikke i. Ikke nok med at vi har ventet i årtier på gang- og sykkelbane, men nå skal altså ikke ungene få gratis skolebuss heller, tordner Aina-Kristin Lindbæk, Stein Isaksen, Laila Wilhelmsen, Siv Kristin Thomassen, Anita Sommer, Yngvar Fredriksen og en rekke andre foreldre som Altaposten møter i den beryktede Statoil-svingen på veien ut til Amtmannsnes.

Må gå på feil side

– På strekningen som slynger seg rundt Statoilanlegget, som har lokaliteter på begge sider av veien, er veien smal, den har ingen veiskulder på innersida og svingen er knapp og uoversiktlig. Vi er nødt å bruke nersida av veien som gangsti når vi går i svingen, noe som betyr at vi må krysse veien rett før svingen og bruke feilsida for å føle oss noenlunde trygge. Dette er ikke trafikksikkert verken for barn eller voksne, sier Lindbæk og kompani som spør:

– Hvor farlig må egentlig en vei være før den blir klassifisert som "særlig farlig" i de nye retningslinjene?

– SKUMMELT: Julie Fredriksen og Marte Urheim-Eriksen savner gang-og sykkelbane langs den smale Amtmannsnesveien. Foto: Hanne Larsen

13 år gamle Julie Fredriksen er ei aktiv idrettsjente som gjerne skulle gått og syklet mer.

– Men det er skikkelig skummelt forbi Statoil-svingen, særlig om ettermiddagene og om morran vinterstid når det er mørkt. Det ender med at pappa kjører meg både til skolen og trening, sier Julie, mens pappa Yngvar Fredriksen påpeker at trafikken og tungtransporten har økt voldsomt etter at Vefas etablerte seg i de gamle Frionor-lokalene.

– Når vi vet at det går en nesten tom skolebuss opp til Komsa skole hver morgen, synes vi det er utrolig at ikke ungdomsskoleelevene kan få følge gratis med den, sier pappa Fredriksen.

Ny matrise

Bakgrunnen for at ungdomsskoleelevene ikke lenger får gratis skyss er dokumentet «Retningslinjer for særlig farlig og vanskelig skolevei i Alta kommune». Her har ei arbeidsgruppe satt sammen av to representanter fra Alta kommune, en fra Trygg trafikk og en fra Statens vegvesen utarbeidet en matrise der de vekter alle skoleveiene i Alta. I denne matrisen er ikke Amtmannsnesveien funnet som særlig farlig for elevene fra 5. til 10. klassetrinn.

– Heldigvis får 5.-7. klasse gratis buss likevel, men det er ikke takket være dokumentet, men det faktum at Elvebakken skole ligger mer enn fire kilometer unna Amtmannsnes og da berges de av 4-kilometersregelen, sier Lindbæk.

Paradoksalt utfall

Det eiendommelige, mener nessingene, er at det samme kommunestyret som i sin tid mente veien var farlig for elevene, nå har stilt seg bak de nye retningslinjene.

– Årsaken til at vi bevilget gratis skyss var nettopp at de ikke hadde gang- og sykkelbane. At Amtmannsnesveien i det nye dokumentet ikke anses som farlig nok for å få gratis buss, er jo litt paradoksalt, og noe mange vel ikke var klar over ble utfallet av de nye retningslinjene, sier Altas ordfører gjennom de fire siste årene, Laila Davidsen, som påpeker at hun som ordfører på overtid ikke kan løfte denne saken inn i neste kommunestyremøte, mandag.

– Men hvis andre politikere ønsker at vi skal hastebehandle denne saken og vil ha den inn på sakskartet, kan jeg ta den inn.

Trygg nok

Kristian Øvernes i Statens vegvesen har sittet i arbeidsgruppa som har laget retningslinjene. Han har ikke vært å få tak i før deadline i dag, men Tom Frode Hansen fra Alta kommunes trafikkavdeling, som også har vært en del av gruppa, sier følgende til Altaposten:

– De vurderingene som har vært lagt til grunn baserer seg på fart, trafikktellinger og om det er særlige utfordringer langs veien. Til tross for at det er vanskelige forhold forbi Statoil-anlegget, har vi kommet frem til at veien er trygg nok for de eldste elevene.

– Men når selv voksne folk på Nesset sier at de føler seg utrygge langs veien, tror dere ikke på dem?

– Det er en noe jeg ikke vil ha noen formening om, sier Hansen og legger til:

– Dokumentet er enstemmig vedtatt av kommunestyret.

Vil det si at det ikke er mulig å gjøre endringer i matrisen?

– Hvis man er uenig i vurderinger kan man sende en skriftlig klage, sier Hansen som henviser oss til Karin Kristensen i oppvekstetaten i kommunen for å høre vurderingene gjort fra skolesida.

Rådgiver Karin Kristensen sier ungdomsskolelevene skal være modne nok til å håndtere veien.

– Dette er basert på fysiske og kognitive analyser, og vurderinger gjort av Trygg trafikk. Vi har også brukt det som ligger i Kunnskapsløftet som sier noe om hva et barn skal klare på det og det alderstrinnet, sier Kristensen.

Må komme i mørketida

Aina Kristin Lindbæk har tre barn og har kjempet for trygg skolevei siden den eldste, som nå er tjue år, var liten.

– Det nytter ikke å befare veien på den lyseste og tørreste årstida. De burde vært her i mørketida og sett om de turte å gå langs veien i Statoil-svingen, sier Lindbæk.

Kristensen sier at arbeidsgruppa har vært og befart veien, og at dette skal ha blitt gjort på vinteren i fjor. Hun påpeker videre at skoleelever langs andre strekninger i kommunen har fått innvilget gratis skyss etter at de nye retningslinjene ble innført.