Bilbransjen i Alta kunne notere seg tidenes rekordår da 2016-regnskapene var på plass. Samlet kunne de «to store», Alta Motorsenter og Alta Motor, notere seg smått utrolige 393 millioner i omsetning, og nesten 19 millioner i pluss på drifta.
Nedturen måtte komme. Eller..?
Utsatt effekt
– Vi klarer ikke å gjenskape 2016. Vi kommer sannsynligvis til å ende rundt 150 millioner, sa Alta Motors Rolf Gunnar Pedersen til Altaposten for om lag ett år siden.
Fasit viser at selskapet han leder klarte å holde dampen oppe, og leverte 189 millioner på topplinja i 2017.
– 40 millioner feil. Er det pessimisme, dårlige spådomskunnskaper eller uventede forhold som gjorde at du bomma så fælt, Pedersen?
– Hehe, det var faktisk en kombinasjon. Som jeg kan huske fra dette Altaposten-intervjuet i 2017 var det ventet at vi skulle inn i en krevende byggefase dette året. Men så drøyde det, og vi kom ikke i gang med flyttingen før i august/september. Fjoråret ble godt, men 2018 blir utfordrende. For nå kommer effekten av flyttingen og byggingen for fullt. Det ser man også av salgstallene.
Matchet rekordåret
Pedersen er samtidig godt fornøyd med å ha «bommet» i riktig retning. Ikke minst er det godt å registrere at resultatet holdt seg. Alta Motor leverte 8 millioner i pluss i 2017, en halv million ned i forhold til året før. Og med det som bakteppe at 2016 var et historisk godt år, er også driftsresultatet verdt å ta av seg hatten for.
– Vi fikk veldig godt volum på salget både i 2016 og i 2017. Da vi i bransjen så hvor bra 2016 gikk, så var det mange som spurte seg om 2017 i det hele tatt kunne bli like bra. For Alta Motors del holdt volumet seg høyt, omsetningen ble bra og det gir også resultater, sier Pedersen.
God jobb i krevende tid
2017-tallene blir ikke mindre imponerende tatt i betraktning at både sjefen sjøl og hans ansatte måtte bruke mye tid og energi gjennom året på å omstrukturere hele drifta, før rivingen tok til. Tre-fire måneder «forsvant» dessuten, da flytteprosessen startet i august-september.
– All honnør til de ansatte som klarte å gjennomføre flyttingen på en så bra måte. Det står stor respekt av jobben som ble gjort her. Og ikke minst skal de ansatte ha ros for at vi klarer å omsette så godt, tross alt.
Nøkkeltall for Alta Motor AS, fra purehelp.no:
År | Omsetning | Driftsresultat | Årsresultat |
2014 | 120 000 000 | 2 590 000 | 1 909 000 |
2015 | 143 000 000 | 5 918 000 | 4 548 000 |
2016 | 193 721 000 | 8 500 000 | 6 537 000 |
2017 | 189 855 000 | 8 026 000 | 6 263 000 |
Pengene renner ut
Opprinnelig var målet at rivingen av lokalene i Skiferveien skulle starte høsten 2016. Ny bilbutikk skulle være på plass sommeren 2018. Den planen sprakk.
Rivingen startet ikke før i januar i år og den oppdaterte planen tilsa at de nye butikklokalene til Bunnpris skulle være på plass til julehandelen 2018. Deretter skulle den nye utstillingshallen og verkstedet reise seg.
Men så ble det nye forsinkelser. Styreleder Rolf Gunnvald Pedersen i Pedersen-familiens Bilinvest AS (som eier alle aksjer i Alta Motor AS samt bygningsmassen, red. anm) – har tidligere uttrykt sin frustrasjon over kommunal sendrektighet via Altaposten.
Nettopp det at byggingen tar tid vil uten tvil ha en negativ effekt på 2018-tallene, sier Rolf Gunnar Pedersen. Og jo mer tid det tar, dess mer penger renner ut.
– Nå håper vi at det ikke blir mer, at Ulf Kivijervi AS får lov til å gå i gang for fullt og arbeide uten stans til det nye bygget står der, sier Alta Motor-sjefen.
Selger mindre
Og det begynner å haste for å komme seg inn i nye lokaler. Salgstallene for første halvår 2018 gir grunn til bekymring, men foreløpig ikke panikk for Alta Motor. Sammenlignet med 2017 holder Volkswagen seg, 75 biler solgt fra 1. januar til 30. juni i år – mot 80 i samme periode i fjor.
Skoda har imidlertid droppet kraftig, her solgte Pedersens salgscrew 24 biler første halvår 2018 mot 49 samme periode året før. Skoda gikk med det fra å være Altas tredje mest solgte merke med en andel på 11,2 prosent av det totale antallet solgte biler til en tiendeplass og 4,8 prosent andel (prosentandelen inkluderer campingbiler, red. anm).
Med bakgrunn i at det totale antallet solgte biler i Alta økte fra 439 (1. halvdel av 2017) til 499 (1. halvdel av 2018), har både VW men ikke minst Skoda mistet betydelige markedsandeler.
– Vi ser at Volkswagen går greit, vi selger bra med varebiler og det holder oss oppe. Det ligger ikke noen dramatikk i salgstallene for vår del, tvert imot var vi godt forberedt på at dette ville komme.
– Hvordan er det med bruktbilsalget da?
– Per nå har vi faktisk et godt utvalg, og omsetningen har vært veldig god! Når vi ser tilbake på første halvår i år så har vi aldri solgt så mye bruktbiler som nå. Det er spesielt. Mulig det har noe med at folk er usikre rundt forestående avgiftsendringer og velger å kjøpe seg en billig bruktbil heller enn å investere i dyre biler. Det skjer også mye spennende på elbilfronten, kanskje folk vil vente på dette, filosoferer han.
Bytter inngang – og beklager til kundene
Inntil det nye bygget til Alta Motor står på plass er bedriften splittet i to. Administrasjon og verksted leier lokaler hos Alta skiferbrudd, mens både nybil- og bruktbilsalget foregår fra den gamle bruktbilhallen, i kjelleren under Bunnpris.
– Vi registrerer at enkelte kunder synes det er vanskelig å finne fram til oss. Det må jeg bare beklage. Jeg må også beklage at vi lever under kummerlige forhold, men minner om at det er midlertidig. Når alt står ferdig vil dette bli en knallfin butikk, sier Rolf Gunnar Pedersen.
Blir byggeplass
Han forteller at de straks er klare til å ta i bruk en ny inngang, på nordvestsiden av bygget – samme fasade men motsatt hjørne av Bunnpris-inngangen.
– Vi har brukt den gamle inngangen til bruktbilhallen inntil nå. Men straks går byggearbeidet i gang her, derfor har vi måttet gjøre denne endringen, sier Pedersen.