Marit Arnstad (Sp) mener faren for lærermangel er mer reell enn mange tar innover seg.

– Regjeringen styrer nå rett mot en lærerkrise med åpne øyne. Alle beslutningene som regjeringen har gått med på, er ikke satt i sammenheng eller utredet. Samlet sett vil det føre til en betydelig lærermangel etter innføringen av en lærernorm, sier Arnstad til VG.

– Utestenging

Marit Arnstad synes regjerings-partienes ja-til-alt-politikk er smått utrolig.

– Ved å opprettholde karakterkravet i matematikk på lærerutdanningene, stenger regjeringen og budsjettkameratene ute folk som kunne blitt gode lærere i en tid da det vil være stor mangel på lærere, sier Sp-veteranen til VG.

Hun kaller miksen av nye beslutninger fra regjeringspartiene, Venstre og KrF for en eksplosiv cocktail med lærerkrise som resultat.

– Vi mangler jo allerede 3800 lærere, minner hun om.

Berger enig

Bekymringen er også stor i Utdanningsforbundet, ikke over lærernormen, men fordi lite skjer for å få flere kvalifiserte lærere ut i skolen. Anette Berger viser til en svært farlig trend i bruken av ufaglærte, også i lærerkommunen Alta.

Nye tall som kom på slutten av 2017, viser dessuten at i et fylke som Finnmark mangler en av ti lærere i grunnskolen godkjent lærerutdanning. Ifølge tallene fra GSI (Grunnskolenes informasjonssystem) er andelen ukvalifiserte lærere på 5,6 prosent i landet sett under ett, rundt halvparten av andelen ufaglærte lærere i Finnmark.

Endrer ikke

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) sier det er helt uaktuelt å revurdere såvel kompetansekrav som karakterkrav for å komme inn på lærerutdanningen.

– Vi vet at hva slags lærer elevene får er det som betyr aller mest for hvor mye de lærer. For eksempel fra TIMSS-studien som kom i fjor vet vi at det er en sammenheng mellom lærernes utdanning og elevenes læring. Derfor fortsetter vi den store satsingen på videreutdanning for lærere, sier Røe Isaksen til VG og legger til at  Sp er nær norske mestere i å beskrive problemer fremfor løsninger.

– Ser problemet

Skolestatsråden vedgår imidlertid at lærer-rekruttering er en utfordring.

– Vi har en ekstra utfordring i å rekruttere lærere for småskole-trinnet og i Nord- Norge, det er riktig. Men det stod på ingen måte bedre til med lærerrekrutteringen under de rødgrønne, minner han om.

– Hva er planen for å skaffe nok kvalifiserte lærere til innfasingen av lærernormen?

– Vi har allerede tatt flere grep for å gjøre lærerutdanningen mer attraktiv og dermed få flere dyktige lærere inn i skolen. Fra i år kan studenter som starter på lærerutdanningen og fullfører på normert tid, få ettergitt inntil 161.000 kroner av studielånet. Den nye masterutdanningen vil også gi fremtidige lærere høyere lønn – og mer status, mener Røe Isaksen.

Han mener rekrutteringen av lærerstudenter ikke er så helsvart som mange gir inntrykk av. Både grunnskolelærer-utdanningen for 5. til 10. trinn og lektorutdanningen hadde økning i henholdsvis søkning og fremmøte før dette studieåret.