Når brukstillatelsen er på plass kan også den nye kombikaia på Altneset tas i bruk. Hurtigbåtene som skal anløpe Altneset kan dermed ta med seg biler som kjører av og på båtene, slik de allerede gjør på sambandet til Akkarfjord på Sørøya.

Ferdig i juni

– Vi forventer brukstillatelse om ikke så lenge og vi regner med at hele prosjektet er ferdig i løpet av juni.

Det sier rådgiver Ole J. Pettersen ved sentraladministrasjonen i Finnmark fylkeskommune. Han har hatt prosjektansvaret for både Akkarfjordkaia og Altneskaia.

Begge prosjektene har vært utført som et fellesprosjekt og Pettersen sier totalsummen for begge kombibåt-kaiene er på 53,7 millioner kroner inkludert merverdiavgift.

– Det nøyaktige beløpet per kai har vi først når prosjektene er økonomisk avsluttet, sier han.

Secora AS er fylkeskommunens totalentreprenør for begge prosjektene, forklarer rådgiveren.

KJØREBRUA: Det vil bli svært mye enklere å få både biler og gods ut til Seiland når den nye komibikaia kan tas i bruk. Så spørs det bare hvilke rutebåter som blir satt inn og hvor stor kapasiteten blir for personbiler. Foto: Ole J. Pettersen

Døgnmulkt

Som Altaposten tidligere har meldt er det store forsinkelser ved kaiprosjektene. I utgangspunktet skulle jobben på Altneset har vært gjort i løpet av i fjor høst.

– De store forsinkelsene på arbeidet, får de noen betydning i form av eksempelvis døgnmulkt?

– Både årsakene til forsinkelsene og hvor stor døgnmulkten blir, vil bli diskutert i forbindelse med sluttoppgjøret. Det er begrenset hvor mye vi kan si om det på nåværende tidspunkt. Vi er kjent med at det har vært ulike årsaker til forsinkelsene, herunder også økt omfang og kompleksitet på arbeidet – kanskje særlig for Akkarfjords del. Men dette er noe vi vil diskutere nærmere med entreprenøren, sier Pettersen til avisa.

Skår i gleden

Leder i Hakkstabben og Altneset bygdelag, Merete Holmgren Bergly er glad for at byggingen går mot slutten.

– Dette har vi ventet lenge på, og det er flott hvis den kan tas i bruk før ferien. Men det er ikke til å legge skjul på at gleden over kaia kommer med en viss bismak. For vi hadde ønsket at man kunne kjøre ombord på Nyvoll, men det er etter hva vi har forstått ikke planen. Og når det ikke er liknende kombikai inne i Alta, så vil bilene stadig måtte løftes ombord på fastlandet, før man kan kjøre av båten ute på Altneset. Så vi får se hvordan dette blir til slutt, sier Bergly til avisa.

FULL FERDIGGJØRING: Secora er inne i den avsluttende fasen av arbeidet med kombikaia på Altneset. Foto: Ole J. Pettersen

Alfa omega for turisme

En av de som gleder seg stort til den nye kaia tas i bruk er Stig Erland Hansen på Altneset. Han er ikke i tvil om  at endringen i transporttilbudet vil ha stor betydning for bedriftens hans, Seiland House.

Løsningen gjør det mye enklere å komme seg til øya. Det er den klare tilbakemeldingen han har fått fra sine gjester som kommer tilbake år etter år som fisketurister.

– Dette er bare positivt, men selvfølgelig vil det bli et spørsmål om hvilken båt man bruker. Hvis man ikke skal bruke MS Årøy så får vi håpe det blir oftere anløp om man velger MS Ingøy, men dette regner jeg med at fylkeskommunen vil se på etter hvert – når man også får en kombikai på plass i Alta. Da tror jeg man må ha mer enn tre ukentlige anløp, sier Hansen.

Han vurderer å satse også på vinterturisme og dette muliggjøres med en slik fergekai.

– Satsingen vår på vinterturisme blir aktualisert med dette. I løpet av høsten tar vi en beslutning om vi satser eller ikke, sier Hansen.