I 2,5 år har altakvinnen Anneli Aflekt drevet Aflekt home. Hun har hatt lager i Moss, samt gjort sitt eget hus på Kronstad til showroom. Men etter at det stadig er kommet flere konkurrenter på nett, føler Aflekt at hun må finne flere bein å stå på. Derfor åpner hun i midten av august en møbel- og interiørbutikk i Tecto-bygget i Alta sentrum.

– Jeg går fra den lille trygge stua og ut i den store verden. Men jeg tror Alta er klar for et slikt butikkonsept nå, mener Aflekt.

Drømmelokalet

Reoler er så vidt begynt og settes sammen i den 200 kvadratmeter store butikken, som er malt i eksklusiv sort, i tråd med den franske og elegante barokkfølelsen Aflekt home står for.

– Jeg merker godt etterspørselen etter noe mer etter at Bohus la ned. Jeg har ikke tenkt å ta Bohus sin plass, men tror at det trengs mer dybde i hjem-segmentet i Alta, mener Aflekt, som ikke er redd for å bli glemt i ett bygg hvor hun er eneste butikk.

På andre siden av veien ligger Fagmøbler.

– Vi kan nok utfylle hverandre på en god måte. Det er en stor omsetning i dette området og den nye innfartsåra til sentrum blir rett forbi dette bygget.

Aflekt home får inngang og utstillingsvindu fra Bjørn Wirkolas vei.

– Jeg var egentlig bare på jakt etter et showroom som skulle ha åpent en gang i måneden. Men da jeg så dette lokalet, skjønte jeg at det ikke var noen vei tilbake, smiler Aflekt.

Ingen markedsføring

– Har du hatt mange lokale kunder siden du nå satser så stort på Aflekt home?

– Nei, altaværingene har ikke vært så flinke til å handle på nettbutikken min og kundegruppa lokalt har vært så å si ikke-eksisterende. Men jeg har ikke markedsført meg selv noe særlig, og noen syntes kanskje det har vært tungvint å komme hjem til meg. Mange ønsker gjerne å se en stol eller prøve en sofa før man investerer tusenvis av kroner, og det vil de nå få muligheten til, forklarer 26-åringen.

Aflekts visjon er at hennes butikk skal være annerledes. Man skal kjøpe en opplevelse, og ikke bare produkter.

– Kundene skal kunne gå rundt med kaffekoppen og titte. De skal kunne sette seg ned og tenke litt. Så drar de kanskje hjem og tenker litt til. Så innser de at; «Ja, det bildet skal jeg ha. Det vil utfylle stua på en fin måte.» Og så kommer de tilbake for å kjøpe, forklarer butikkeieren.

Bestselger til 15.000,-

Aflekt homes bestselger har til nå vært et såkalt «glambord», et salongbord i rusthvitt stål til 15.000 kroner. Men Aflekt ønsker å være konkurransedyktig på pris og har derfor også produkter i mellomsjiktet.

– Du skal ikke finne det lille hvite spisebordet her, men du skal kjøpe et spesielt bilde eller to spisestuestoler, så får du en helt annen look på spisegruppa, fastholder hun.

Kundene skal bli sett, derfor har hun også nå ansatt en person som skal hjelpe henne med drifta.

– Fallgruva kan være dersom stilen blir for spesiell for finnmarkingene. Jeg er veldig spent på hvordan kundene lokalt vil ta meg i mot.