–  Det skal gå veldig bra. Handleturene til Elvebakken og Bossekop går fint med en slik sykkel. Jeg trenger ikke bil lengre. Dessuten får man trimmet litt og holdt seg i form, sier Sofie til Altaposten.

Hjelpemotor

Den spreke 86-åringen fra Aronnes lover å trø til på gang- og sykkelveiene. El-sykkelen innbyr nemlig ikke til latmannsliv og krever pedaltråkking, selv om den gir verdifullt skyv for mange, for eksempel de som sliter med allergi eller pusten.

– Jeg er ikke spesielt glad i fart, så det blir i mitt tempo, forsikrer Sofie med et smil.

Samarbeidsprosjekt

I fjor ble 50 el-sykler fordelt. I år var det 200 søkere, der halvparten trakk vinnerloddet. Gjensidige-stiftelsen gikk inn med en halv million kroner, slik at Sykkelbyen Alta i samarbeid med Norges astma og allergiforbund og Norges revmatikerforbund kunne realisere det flotte prosjektet.

En sykkel med hjelpemotor koster en god del ekstra, så hver enkelt måtte bidra med 5.000 kroner i egenandel. I går fikk de nye elsykkel-eierne god informasjon om prosjektet i kommunestyresalen. Anbudsvinneren MX Sport var på plass for å informere om sykkelen, blant annet hvordan batteriet skal lades opp.

– Vi har en serviceavtale over to år, så vi vil hjelpe etter beste evne, sier daglig leder Christine Mannsverk. Hun var høyt og lavt for å hjelpe de nærmere 100 oppmøtte som fikk sin sykkel. Sykkelberget utenfor rådhuset gjorde at man fikk assosiasjoner til kinesiske forhold.

– Helt unikt

Gjermund Abrahamsen Vik i Sykkelbyen Alta mener dette er et viktig folkehelseprosjekt.

–  Det er helt unikt, til og med i verdensmålestokk, mener han.

Målgruppen i år var hele Finnmark, selv om hoveddelen av søkerne var fra Alta. De med pustevansker og skjellettplager er prioritert, men det var åpent for alle å søke.

– Det passer også for en komfortsyklist, som ikke ønsker å tråkke seg svett og klam på vei til jobb.  En god gulrot for en som kjører bil hver dag, ettersom det viser seg at over 60 prosent  av de som kjører daglig, egentlig kunne tenkt seg å sykle, sier han

– Sykkelbyprosjektet vil fremover fortsette å søke om midler fra tilsvarende stiftelser, for å kunne videreføre dette knallgode folkehelsetiltaket, forsikrer Abrahamsen Vik på vegne av kommunen og samarbeidspartnere.

Elsykkelen blir ikke noe fartsfantom på gang- og sykkelveier, ettersom hjelpemotoren kobles ut hvis man oppnår 25 kilometer i timen, så gjenstår det å se om noen fristes til å trimme sykkelen....