Tirsdag ettermiddag la ferskvareutsalget og serveringsstedet Kents ut en melding på bedriftens facebooksider. Her fremgikk det at de har sett seg nødt til å legge ned drifta.

«Da må vi meddele at Kents legger ned sin drift fra idag. Grunnen er flere men vil ikke komme inn på det», heter det i meldingen.

Sterk konkurranse, små marginer

Overfor Altaposten utdyper daglig leder og majoritetseier Kent Ove Josefsen hva som var årsaken til at de til slutt måtte ta det tunge valget og legge ned.

– Det er trist og trasig å måtte gå til dette steg, men det lot seg ikke gjøre å drive videre. Det var for tøft. Omsetninga har vært bra, og folk har vært flinke til å bruke butikken. Det er jeg veldig takknemlig for – det er mange gode kunder som skal ha en stor takk for at de støttet opp om tilbudet, sier Josefsen.

Men til tross for bra omsetning har marginene vært for små:

– Det har vært sterk konkurranse fra matvarebutikker, fiskebiler og andre.

Mens matbutikkene har hatt sitt brede utvalg og et helt annet salgsvolum å vise til, har fiskebilene et kostnadsnivå som ligger langt under det Josefsen måtte operere med:

– Vi har variert mellom tre og fire ansatte, både vi eiere og de ansatte må jo ha lønn som kommer oppå de øvrige, faste kostnader. Vi har hatt for høye faste kostnader til å konkurrere mot disse, og når de variable kostnadene – råvareprisene – i tillegg økte kraftig, da ble det for mye, sier Josefsen.

Han peker som et eksempel på rekeprisene:

– Skulle vi solgt ferske reker med en levelig fortjeneste måtte vi nærmet oss 300 kroner kiloen. Ingen er villig til å betale så mye som det.

Tøff bransje

I tillegg til ferskvarene produserte og solgte Kents varmmat, spesielt rettet mot lunsjkunder. Også her ble marginene for små:

– Varmmatkonseptet var egentlig veldig bra, spesielt populære var vi inn mot helgene da mange arbeidsfolk, særlig innen bygg- og anleggsbransjen, var innom og handlet. Vi hadde for så vidt en god strøm med kunder. Men vi måtte selvfølgelig kjøre uten restaurantpriser. Da jeg jobbet i restaurant opererte vi med en fire-fem-kalkyle. Kents måtte kjøre med 2-kalkyle, og da blir marginene knappe. Nei, dette er en veldig tøff bransje, sier Josefsen.

Takknemlig

Ikke mer enn et knapt år er gått siden Josefsen og hans ansatte kunne åpne dørene i lokalene på toppen av Buktabakken, der «Kina-restauranten» i sin tid holdt til – vegg i vegg med gamle Svendsens bakeri. Bedriften klarte å skaffe seg en tilhengerskare, samlet halvannet tusen følgere på sosiale medier og var på «alles lepper».

– Mange har heiet på dere, hvordan føler du at oppslutningen har vært siden oppstarten?

– Vet du, vi har hatt kjempegod oppslutning! Altaværingene har vært flinke til å bruke oss. Vi har overlevd et år, tross en veldig tøff start der vi har måttet ta ting over drifta for å berges. Altas befolkning har utvilsomt bidratt til at vi klarte det så lenge, jeg er veldig takknemlig for det. Kents har hatt fantastisk mange bra kunder som fortjener en stor takk.

Rev av plasteret

Da valget om å legge ned til slutt ble tatt, ble Josefsen og hans folk enige om å «rive av plasteret» så raskt som mulig.

– I stedet for å drøye og pine oss gjennom en lang nedleggelsesperiode, så bestemte vi oss for å gjøre dette raskt og meldte fra om nedleggelsen på våre facebooksider, sier Josefsen.

Personlig tap

Han legger ikke skjul på at nedleggelsen rammer eierne hardt, og da særlig han personlig.

– Jeg hadde en 80 prosent eierandel i selskapet, og har investert en del penger i dette. De to andre eierne hadde ti prosent hver, alle tre har et økonomisk tap knyttet til nedleggelsen.

– Og oppå pengene kommer tiden og energien som er lagt ned i bedriften?

– Ja, det har gått med mye tid. Det har jeg kjent på kroppen. Det er tøft å drive butikk.

– Hva skjer videre nå, for din del?

– Nå skal jeg legge dette bak meg, jeg skal få roet ned og puste litt. Det har vært mye stress den siste tiden, knyttet opp mot hva vi skulle gjøre og ikke. Nå tenker jeg å ta tida til hjelp, og bruke energien på meg selv og de rundt meg, sier han til slutt.