Firebarnsmamma Dalal Jassin fra Syria var en av mange som hadde tatt turen til Sisa onsdag denne uka for å være med på kurset til Trygg trafikk.

– Ja, jeg har nylig tatt sertifikat og jeg har lært om hvor viktig det er å sikre barna riktig i bil. Vi har ikke like mye fokus på dette i Syria, så det er veldig flott med et kurs, sier Jassin, som har tre dyrebare skatter i barnehage og på skolen, og en i vogna, som hun for alt i verden ikke vil miste.

INTERRESERT: Elisabeth Lyng fra Sisa i samtale med syriske Bashir Al Mahrabi bosatt i Burfjord. Foto: Hanne Larsen

En landsmann av Jassin, Bashir Al Mahrabi, var kommet fra Burfjord for å delta på kurset. Syreren legger ikke skjul på at sikring av barn i bil ikke er det som står høyest på agendaen i det krigsherjede landet.

– Nei, barneseter bruker vi ikke. Det finnes belter i bilene, men det er ikke så ofte at de blir brukt, medgir Al Mahrabi, som bekrefter at antallet drepte i trafikken er høyt i hjemlandet.

– Det er veldig mange trafikkulykker og mange trafikkdrepte i Syria, og det er veldig synd. Barn flyr ut av bilvinduet, men likevel er det ingen som tenker på det før etter at ulykken har skjedd. Jeg synes det fokuset som er i Norge er veldig flott.

Knut Larsen, leder i Trygg trafikk Finnmark, bekrefter overfor Altaposten at mange innvandrere ikke har verken de samme kunnskapene eller er så bevisste som vi i Norge på dette området.

–  Vi ser det ved de årlige tellingene at det er lite kunnskap om hvordan man sikrer barn. Helt fra nyfødte og opp til grensa på 35 kilo og 136 cm, sier Larsen, som var kursholder på Sisa.

Han utdyper:

– Vi ser mye veldig dårlig sikring. Det kan være belte som ligger over magen, bak ryggen, belte over halsen, noen har ikke belte. Og noen tror at bare de har isopor under rumpa og bruker bilens belte så er det nok. Men det holder ikke, og iallefall ikke på de minste.

KURS: Knut Larsen i Trygg trafikk var på Sisa sammen med Beate Jensen fra tidligere Barneboden for kurse innvandrere. Foto: Hanne Larsen

Knut Larsen hadde med seg Beate Jensen, fra tidligere Barneboden, som eksperthjelp til å demonstrere barnesetene.

– Det vi skal prøve på dette kurset er å lære opp en gruppe, som i sin tur kan dra på hjemmebesøk og vise hvordan dette skal gjøres, en til en. Da dreier det seg om hvordan man fester barna, hvordan de settes i stropper, justeringer og sjekke om setene er brukbare og godkjente. Er de ikke godkjente vil vi anbefale at de ikke brukes, sier Larsen.

– Gode barneseter er ofte kostbare. Spiller det inn?

– Det er noe vi er klar over. Vi ser at mye går i arv, og det vi ønsker å få til sammen med Sisa er å opprette en bruktpool, der man kan levere inn gode brukte seter eller selge dem for en billig penge til Sisa. Vi ser på Facebook at mye gode seter selges, men vi må vite historikken til setene. At de er er godkjente, i god stand og ikke har vært i en kollisjon. Med en slik ordning kan man få et seter til alt fra gratis til 400-500 kroner. Og det må man ta seg råd til, mener Trygg trafikk-lederen.

– Kan man si at innvandrerne er der vi var for 20-30 år siden?

– Ja. Vi ser det vi ser ved kontroller at barneseter jeg brukte på guttungen min for 25 år siden fortsatt er i sirkulasjon. Det er ikke bra. De ressursterke kjøper ordentlige seter, men de som sliter økonomisk kjøper gamle biler og da blir det gamle seter. Kostnadene strekker ikke til, fastslår Larsen.

Det er Sisa som har søkt og fått innvilget midler fra Finnmark fylkeskommune til opplæring.