– Vi kunne i realiteten startet opp allerede i morgen, sier Per Sture Ottesen i Aviation Flight Training Center.

Ottesen bodde i Alta for 30 år siden. Da fløy han helikopter og hadde blant annet oppsynsflygning for Reinpolitiet.

– Alta har en veldig gunstig plassering med mange flyplasser rundt som det går an å trene fra, konkluderer han.

Modulbasert utdanning

I Alta kan man i dag ta sertifikat for mikrofly igjennom Nordlysbyen Aeroklubb. Nå tilbyr Aviation Flight Training Center (AFTC) full internasjonal pilotutdanning – også for trafikkflyging. Utdanninga som tenkes etablert i Alta er modulbasert, og du vil kunne gjennomføre alle modulene i løpet av 15-18 måneder.

– Dette må være midt i blinken for de som ikke ønsker å flytte, men som går med en flyver i magen, smiler Ottesen, og legger til at det er fullt mulig å jobbe mens man utdanner seg.

I Alta vil man få både praktisk og teoretisk undervisning. Har man allerede sertifikat, kan man ta videreutdanning.

Privatfinansiering

Studiet må privatfinansieres og kostnadene avhenger av hvilke sertifikater man ønsker å ta.

– Et privatflysertifikat koster om lag 65.000 kroner og vil ta 6-8 uker å gjennomføre. Skal man ta sertifikater for trafikkflyging må man regne med 18 måneders utdanning, og kostnaden vil ligge rundt 500.000 kroner, klargjør Ottesen.

Ønsker aktivitet

Lufthavnsjef Charles Kristiansen ønsker pilotskolen velkommen til Alta lufthavn. Han er sikker på at en flygerutdannelse vil trekke folk fra hele fylket.

– Vi har jo åpent hele døgnet, men det er ikke akkurat Heathrow, så vi ønsker all aktivitet velkommen, sier Kristiansen, som kanskje må børste støvet av sitt eget flysertifikat.

Jobbmuligheter

Ottesen sier det er et etterslep på piloter i Europa, og mener jobbmarkedet for nye piloter er stort.

– I forhold til jobbmarkedet er dette den riktige tiden å ta flyverutdannelse, sier han.

AFTC har etablerte skoler flere steder i landet. Skolen i Alta kommer til å samarbeide nært med disse med tanke på både kompetanse og personell.

– Men vi ønsker selvfølgelig også å samarbeide med lokale aktører. Instruksjon, meteorologi, kommunikasjon, motor, lover og regler etc er kompetanse vi like gjerne kan finne lokalt, utdyper han.

Leder Magnus Langli i Nordlysbyen Aeroklubb sier klubben er interessert i å tegne en intensjonsavtale med AFTC, og skal om kort tid arrangere infomøte om det nye tilbudet.

– Hadde skolen vært i Alta da jeg tok mitT sertifikat så ville jeg helt klart benyttet denne muligheten. Alta er en fin lokasjon for pilotopplæring, med stabilt vær og mange flyplasser i regionen, sier Langli.