Mens antall utlendinger som overnatter på norske hoteller, øker, står prisene nesten stille. På åtte år har romprisen økt med 30 kroner.

Mens prisnivået på andre varer har økt med 20 prosent siden 2008, har altså prisen på norske hotellrom knapt rørt på seg, skriver Dagens Næringsliv. Nye hoteller og tøff konkurranse forklarer hvorfor hotellovernattingen relativt sett er blitt betydelig billigere. Samtidig har bransjen opplevd en økning på 11 prosent i antall utenlandske overnattinger hittil i år.

– De som ikke følger med i timen, kan få inntrykk av at alt går veldig bra, men de følger tydeligvis ikke med på lønnsomhetsutviklingen. Mange hoteller sliter trolig enda mer enn før for å holde hodet over vannet, sier analytiker Per-Erik Winther. Han står bak den årlige rapporten om hotellbransjens helsetilstand.

Fra 2008 og fram til i fjor økte inntektene per tilgjengelige rom med 0,2 prosent. Belegget holder seg i overkant av 50 prosent, sier Winther.

– Norske hoteller har høyest produktivitet i Norden, og vi betjener dobbelt så mange rom per ansatt som for vel et tiår siden. Det har holdt hotellprisen nede og konkurranseevnen oppe. Samtidig er det slik at ett av tre hoteller tjener ikke penger, sier direktør Kristin Krohn Devold i NHO Reiseliv. (©NTB)