For lærerne på Elvebakken skole er det utenkelig å ikke bruke Ipad i undervisningen. De bruker faktisk nettbrettet i alle fag, i ulik grad. Nå ønsker kommunen å utvide satsingen til andre skoler, og også til ungdomsskolen, der ønsket ikke har vært like godt mottatt av fagmiljøet.

Men hvordan brukes den egentlig i undervisningen? Vi ble med kommunalleder Rikke Raknes inn i mattetimen til 4. klasse på Elvebakken skole.

– Vi starter alltid en time med å logge oss inn og se på Ithoughts hvordan dagen blir, forteller Merete Barr.

Hun er lærer i 4. klasse på Elvebakken skole og er veldig begeistret for det nye, digitale verktøyet de fikk inn i undervisningen for to år siden. Faktisk kan hun ikke tenke seg en dag uten Ipad i klasserommet.

– Vi opplever at elevene er mer aktive. Før kunne noen bli urolige hvis de måtte sitte lenge og skrive, eller ikke fikk til. Med Ipad opplever vi at alle får til. Også de som ikke er flinke til å tegne, får til å tegne figurene på Ipad, forklarer Barr.

Hun er nok ekstra engasjert og ble så begeistret for denne undervisningsformen at hun også har jobbet et år med å reise rundt i landet og implementere bruken av nettbrett til andre.

IpadSkoleKlasseromSkoleklasse Foto: Kita Eilertsen

Hjemmelekse

Nettbrettene er med i sekken hjem, å møte med ferdig ladet nettbrett er en del av hjemmeleksa.

Klassen hennes bruker Ipad på 3. året. De bruker programvare spesiallagd for formålet, som delingsplattformen Showbie eller Ithoughts, som er tankekart og gir en plan over timen.

– Vi har aldri noen problemer, elevene er på med en gang. Det blir forutsigbart, de vet hva de skal gjøre, sier hun.

– Blir det aldri noe tull med at noe er ødelagt eller at noen skrur av Ipaden til sidemannen?

– Nei, det gjør egentlig ikke det. De vet at hvis de tuller, blir de uten Ipad resten av timen. Så da gjør de ikke det, sier hun.

IpadSkoleMikael De Rubertis og Solin Rose Kivijervi Foto: Kita Eilertsen

Planlagt godt

Men lærerne har tydeligvis en veldig godt planlagt time, og elevene følger bemerkelsesverdig godt med. De rekker opp hånda når de skal, og gjør det de får beskjed om. Det er slik de pleier å være, får vi vite. På en måte er de nesten mer aktive med faget enn det man har sett fra andre timer.

De er ivrige på å lage figuren på nettbrettet, – kanskje det er morsommere enn å tegne et rektangel med blyant?

Denne timen har klassen matematikk, og elevene skal presentere sine besvarelser, som de har regnet ut, tegnet digitalt og levert digitalt.

Omtrent hele klassen rekker opp hånda når læreren spør hva svaret på oppgaven er.

– Man tar den ene sida og ganger med den andre sida, så plusser man..., forklarer Mikael De Rubertis veldig målbevisst.

Svaret er riktig. Det kan læreren også se i innleveringsmappa etter timen, at Mikael har forstått. Der kommer nemlig fremgangsmåten også frem.

På slutten av økten kan kollega Unni Suhr gå inn i mappa og sjekke besvarelsene til hele klassen.

– Da er det lett for oss å se om de har fått det med seg eller om det er noen som trenger ekstra oppfølging, forklarer hun.

Bare en gang kunne vi registrere en liten usikkerhet. Av hele klassen var det en som ikke visste nøyaktig hvor han skulle lagre rektangelet sitt. Det tok det ikke så lang tid å hjelpe han med.

Spennende

Kommunalleder Rikke Raknes var imponert over elevenes ferdigheter, og roen i klasserommet.

– Det var veldig spennende å se, og jeg synes de var veldig flinke. Det er interessant også å se hvordan de kan bruke nettbrettene i flere fag, sier Raknes.

Fornøyd med egen satsing

Elvebakken skole startet høsten 2015 med Ipad for 1. - 4. klasse. Året etter fikk alle elevene det. Nå er det ikke lenger et prosjekt, men en satsing som skal være.

– For oss på skolen er det gode erfaringer med bruk av Ipad. Vi kunne ikke tenke oss å gå tilbake til tida før. Det er enkelt, de tar bilder i skolegården, kan ha den med hjem i sekken og de blir digitalt kompetente. For meg som har ansvaret for spesialundervisning ser vi at det med å tilpasse undervisning og oppgaver til den enkelte, er lettere. Man kan for eksempel få lest opp teksten høyt, og man kan få skrivestøtte, sier inspektør Katharina Bull Kristensen.