Øvelsen på Thon hotell tidligere i sommer gjør at brannvesenet vil øve mer for å møte flere høyhus. Når det nå fremmes planer om både 15 og 16 etasjer, blir spørsmålet om Alta brennvesen er rustet for en slik utvikling.

Byggeteknisk viktig

Beredskapsleder Kjell Erik Thomassen sier maksimal høyde for deres stigebil er på 27 meter, noe som utgjør seks til sju etasjers bygg. Han klargjør at det er det byggetekniske det kommer an på, ikke hvor høyt man bygger husene,

– Det er ingen automatikk i at brannvesenet får kjøpe inn enda større stigebiler i Alta, selv om det blir bygget høyt. Så det enkle svaret på dette, er at man heller ikke i Oslo har utstyr som når opp til toppen eksempelvis av Plaza-bygget, som har 37 etasjer og er 117 meter høyt. Posthuset i Oslo har 26 etasjer og er 111 meter høyt, men det betyr ikke at stigebilene når helt opp. I Oslo mener jeg de liftene som går høyest, er 32-meters-lifter, eksemplifiserer Thomassen.

PÅ LEIT ETTER LÆRDOM: Svein Ole Arnesen og Marit Wisløff kunne suge inn erfaring fra øvelsen på toppen av Thon. Foto: Rolf Edmund Lund

Teknisk vanskelig

Det er gjerne det byggetekniske som ivaretar sikkerheten, men detaljer for hvordan man redder folk ut fra høye bygninger kan være forskjellig fra bygg til bygg.

– De strømpene  som det er meningen folk skal skli ned gjennom er en løsning, mens det andre steder er andre løsninger, sier Thomassen.

– Hva er erfaringene fra øvelsen hos Thon?

– Erfaringen er at vi må øve mer på den typen bygg og på organisering. Videre må vi øve på større og mer krevende bygg. Det er mer krevende å drive brann- og redningstjeneste på slike objekter, avslutter Kjell Erik Thomassen.