Det er Statens vegvesen som i en pressemelding opplyser at 45 mennesker, 11 kvinner og 34 menn, har mistet livet i løpet av årets første halvdel. Det er like mange som i første halvår i fjor, og er svært lavt sammenlignet med tidlgere år.

– Vi er selvsagt glad for rekordlave tall. Men dette er ingen hvilepute. Hver eneste ulykke er en for mange, sier avdelingsdirektør Guro Ranes i Vegvesenet.

Fortsatt mange hardt skadde

Positiv utvikling i antall trafikkdrepte til tross, det finnes grunn til bekymring når man ser nærmere på statistikken. Antall ulykker og antall hardt skadde har ikke gått ned tilsvarende.

– Vi har satt oss ambisiøse mål. Kampen mot trafikkdøden og ulykker på norske veier fortsetter med uforminsket styrke. For å nå målene framover krever dette en målrettet innsats fra alle aktørene i trafikksikkerhetsarbeidet, sier hun.

Det er møteulykker som har tatt flest liv i første halvår, med nesten halvparten av alle dødsulykker. Utforkjøringsulykker stod for mer enn 1 av 4 av ulykkene hittil i år.

Personbiler som dominerer statistikken. 29 av de trafikkdrepte omkom i en privatbil.

– Vi ser at det har vært en nedgang i MC-ulykker. Så langt i år har vi registrert fire omkomne på motorsykkel mot ni på samme tid i fjor, sier Ranes.

Utviklingen har vært positiv for alle aldersgrupper.

Ingen trafikkdrepte i Finnmark

Dødsulykkene fordeler seg relativt jevnt utover landet, men hittil i år er det ingen omkomne i Finnmark.

Flest ulykker har det vært i Møre og Romsdal og Nordland, begge med fem omkomne.

I Rogaland og Hordaland har fire omkommet i trafikken.

Norge har færrest trafikkdrepte i 2017 – både målt mot antall innbyggere og antall kjørte kilometer. I perioden 2010-17 har Norge redusert antall dødsulykker med 49 prosent, mens EU-snittet er på 20 prosent, skriver Statens vegvesen. Målrettet arbeid over mange år gis æren for nedgangen.