Den omstridte fraværsgrensen har gitt resultater, ifølge regjeringen. Antall fraværsdager i den videregående skolen har gått ned med 40 prosent.

– Å stille krav er å bry seg. Vi gjør elevene i videregående skole en stor bjørnetjeneste dersom vi ikke stiller tydelige krav til oppmøte, sa statsminister Erna Solberg (H) da hun la fram Utdanningsdirektoratets oppsummering av skoleåret sammen med kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) onsdag.

* Fraværet har sunket med 40 prosent i antall dager.

* Nedgangen er på 33 prosent dersom man måler i antall timer.

* Dagsfraværet har gått ned i alle fylker, men nedgangen er størst i Oslo og Finnmark.

* I gjennomsnitt hadde en elev tre dager og åtte timer udokumentert fravær dette skoleåret. Forrige skoleår lå på fem dager og tolv timer.

* Den største nedgangen er på yrkesfag. Udokumentert fravær er nå lavere enn på studieforberedende fag.

Økt frafall i fem fylker

Statsministeren og kunnskapsministeren mener tallene viser at fraværsgrensen virker etter hensikten.

– Mange fryktet at fraværsgrensen ville føre til at flere elever ikke fikk karakter i fag, og at flere sluttet i videregående. Tallene viser det motsatte, sier Røe Isaksen.

Fraværsgrensen ble innført i fjor høst og går ut på at elevene mister retten til karakter i et fag dersom de har ugyldig fravær i mer enn 10 prosent av timene i faget. Fravær som er dokumentert, er gyldig fravær.

Elevorganisasjoner og flere opposisjonspolitikere var bekymret for at flere ville falle ut av skolen under det nye systemet. De elevene som var for mye borte, ville ikke lenger ha noen motivasjon til å forsøke å hente seg inn igjen, ble det hevdet.

Tallene fra Utdanningsdirektoratet viser at det på landsgjennomsnitt er noe færre elever som sluttet i løpet av skoleåret sammenlignet med de to foregående årene. Men tallene varierer geografisk, og i fem fylker var det flere som droppet ut i løpet av skoleåret enn de to foregående årene.

– Liten innvirkning på andel som fikk karakter

Røe Isaksen sier dette er et av punktene som skal evalueres.

– Det er noe vi skal undersøke, hvorfor det er forskjell på fylkene. Jeg har ikke sett på om dette er fylker som har høy eller lav gjennomføring fra før. Det er heller ikke slik at alt er løst nå, sier han til NTB.

I løpet av høsten kommer første delrapport i evalueringen, og sluttrapporten skal være klar høsten 2019.

Mange kritikere har vært opptatt av at fraværsgrensen ville være virkningsfull for å bli kvitt skulk blant elever som ellers klarer seg bra, men at det ville kunne slå hardt ut for sårbare elever. Ingenting i tallmaterialet viser at det var grunnlag for en slik bekymring, mener kunnskapsministeren.

– Det er ikke noe her som tyder på at fraværsgruppen rammer en bestemt gruppe elever. Men dette er også noe som det skal forskes på, og det går ikke an å konkludere, sier han.

Noe færre elever enn tidligere endte opp uten karakter, men nedgangen er på marginale 0,1 prosent. 3,1 prosent av elevene fikk ikke karakter fordi det manglet vurderingsgrunnlag, sammenlignet med 3,2 prosent året før. Ifølge kunnskapsministeren var årsaken for høyt fravær i rundt halvparten av tilfellene.

Tallene fra Utdanningsdirektoratet inneholder ingen informasjon om karaktersnitt.