Odd Rikard Hansen sier han snakker på vegne av de fleste som ferdes daglig på Russeluftveien. Nå går det igjen hardt ut over bilene og ryggen for dem som må kjøre veien daglig.

– Dette må vi se på og ta på alvor, sier politisk samferdselsansvarlig i fylkeskommunen, Geir Ove Bakken.

Dårlig grunnarbeid?

Til tross for millioner av kroners innsats på utbedring av veien, er stikkrennene stadig det store problemet. For 10 år siden ble det brukt 14 millioner kroner på veien. Hvert år når snøen går, oppstår det likevel groper og høydeforskjeller på opp mot 20 centimeter der hvor stikkrennene går under veien. Enkelte steder er det nå satt opp skilt som gjør oppmerksom på de krappe humpene, andre steder er det ikke merket noe som helst og der kan den store smellen komme, nesten uten forvarsel.

– Jobben med denne veien kan umulig ha vært gjort ordentlig fra starten av, og nå når vårløsninga kommer, så er dette helt forferdelig, sier Odd Rikard Hansen. Han synes synd på bussjåførene som fire ganger daglig må hoppe i setene. Han har kontaktet hovedutvalgsleder i fylkeskommunens samferdsels- og kulturutvalg, Geir Ove Bakken.

– Inviterte han til en liten prøvetur utover til Russeluft og jeg fikk en melding fra han at han skulle se på veien, forteller Odd Rikard Hansen.

– Jeg har kjørt denne veien mange ganger og er kjent med tilstanden, den er for dårlig og til dels farlig, bekrefter Bakken.

HØYDER: Det er til dels store høydeforskjeller langs Russeluftveien, og Odd Rikard Hansen sto i dag til rådighet for å måle de verste stedene. Foto: Magne Kveseth

Ble fikset

Det er nå mer enn 10 år siden at veien ble betydelig oppgradert.

– Slik veien fremstår i dag, er den absolutt ikke god nok, mener Odd Rikard Hansen.

Etter den store opprustningen måtte man skifte stikkrenner igjen og i 2014 fortalte seksjonslederen for drift og vedlikehold i Statens vegvesen, Tor Inge Helander, at hele veikroppen er for våt, noe som fører til teleproblemene. En av beboerne langs veien, Roald Johansen, slo alarm da han så hvordan stikkrennene ble byttet uten at man gikk dypt nok ned og skiftet masser, samt sikret stort nok rom på siden av rørene. Helander ga Roald Johansen delvis medhold i påstanden.

– I utgangspunktet er det slik «utkiling» fungerer. Men når man går så grunt som her, har det dessverre liten virkning. Man må helt ned til en til halvannen meter for at utkiling skal fungere. Så dypt ligger ikke stikkrennene langs veien, påpekte Helander.

Han la til at fylkesvei 28 ikke er bygd slik den burde ha vært bygd fra starten av. Og det er noe brukerne er veldig godt klar over.

Geir Ove Bakken sier han vet hvor farlig det er på enkelte punkter.

– Jeg synes det er rart at ikke stikkrennene er ordnet med tanke på alle de millionene som er brukt på veien der ute til Russeluft. Dette er rett og slett farlig i vårløsninga, og ikke godt nok, så jeg skal ta denne saken opp med samferdselsavdelinga, for stikkrennene burde man kunnet fikse, de er avgjørende for alle veistrekninger, sier Bakken.