Torsdag 6. april åpnet Made in Norway-utstillingen på Alta lufthavn. Utstillingen løfter fram verdiskapere fra hele landet.

– Avinors samfunnsoppdrag er å koble mennesker til muligheter. Våre flyplasser binder Norge sammen, og Norge sammen med verden. Vi tilrettelegger for lokal og nasjonal verdiskaping. Nå ønsker vi å vise fram lokale verdiskapere på Alta lufthavn, forklarer lufthavnsjef Charles Kristiansen.

Viser seg fram

Flyplasser, nett og TV skal brukes til å vise fram små og store selskaper som er helt avhengige av Avinors flyplassnettverk for å lykkes. Så langt har over 1000 selskaper registrert seg på MadeInNorway.avinor.no.

– Fra vår region, i området rundt Alta lufthavn, er det  16 selskaper som har registret seg. Det gleder oss å kunne vise dem fram til alle som besøker flyplassen, og vi håper det er en fin arena for selskapene å vise seg fram på, sier lufthavnsjefen.

Disse 16 er med:

Sorrisniva. Arctic View. Verte.

Cavzo Safari. Spildra 70 grader nord. Kreativ Industri.

Kakekort og matkort. Arctic Lavvo. Molta. Ailo Matko & Tourist.

Arctic Tours. Johan Sara Jr. SmartDok.

Altaskifer. Syngeriet. Mosquito jam.

Får selvtillit

Ailo Matki & Tourist er en forholdsvis nystartet bedrift i Kautokeino som henter sine inntekter fra utleie og turisme. Innehaver og eneste ansatt, Johan Aslak Hætta, er strålende fornøyd med å få innpass på flyplassen.

– Dette gir meg selvtillit, først og fremst. Man ser at man blir tatt på alvor av en så stor aktør som Avinor, noe jeg ikke trodde var mulig. Jeg er storforbruker av Avinor, fordi jeg flyr mye selv og henter mange kunder i Alta. Flyplassen i Alta er svært viktig for meg, men det er også flyplassen i Kittilä, sier Hætta.

Ailo Matki & Tourist AS ble stiftet for to år siden, og har etter hvert opparbeidet seg en bra flåte med utleieobjekter.

– Jeg har 12 biler, fire snøscootere, to ATV-er og fem båter, to av dem på henger. I vinter har jeg i tillegg til utleie også begynt å ta nordlysturister til fjells. Jeg får masse hjelp av venner og familie, som er flinke med folk, flinke til å kjøre og flinke til å reparere, forteller Hætta.

Tettere samarbeid

Torsdag presenterte de 16 bedriftene seg under en seanse på flyplassen og det ble samtidig satt opp bannere og klistret et kart på gulvet rett innenfor sikkerhetskontrollen i avgangshallen. Hvis du laster ned Avinors Made in Norway-app og tar bilde av kartet, vil du få opp en 3D-visning av flyplassene i Norge og presentasjon av bedriftene som er med i prosjektet.

– Jeg håper dette fører til et tettere samarbeid mellom lufthavna og aktørene, for vi har felles interesser. De bruker alle lufthavna, og vi har interesse av å formidle våre muligheter til dem. Oppi dette er det også en markedsføringsbit, og prosjektet ruller i hele 2017, opplyser Kristiansen.