”Enhver skoleleder og lærer er i en lederposisjon. Ikke spør om du leder. Det gjør du. Ikke spør om du vil gjøre en forskjell. Det vil du. Spørsmålet er: Hvilken type leder vil du være og hvilken forskjell vil du gjøre?”

Med disse ordene avsluttet Thomas Nordahl, professor i pedagogikk, sitt innlegg under læringsdagene for de videregående skolene i Finnmark.

Disse ordene og spørsmålene kan stiles til ledere generelt, også redaktører. Hvilken type leder vil du være, Arne Reginiussen, og hvilken forskjell vil du gjøre? Hvilken journalistikk vil du at iFinnmark skal stå for?

Slik vi oppfatter iFinnmarks fokus på Alta videregående skole og Finnmark fylkeskommune de siste årene, så bærer dette fokuset preg av en ensidig negativ vinkling på sakene. Et eksempel er dekningen av skolens reise til Frankrike nå i høst. Dette er et unikt prosjekt som utelukkende kommer elevene på Alta videregående skole til gode, og som skolen har jobbet i mange år for å få til. Dette burde være en gladsak. I stedet publiseres dette som en negativ sak umiddelbart, og dette før de som omtales i saken får mulighet til å komme med kommentarer.

I forkant av læringsdagene var vi tillitsvalgte ved flere av skolene kritisk til samlinga. Også i ettertid står vi for at det burde vært tilrettelagt for nettverksarbeid mellom skolene, den tid vi først var samlet på ett sted.

Er dette bakgrunnen for at du i din lederartikkel lørdag påstår at programmet under læringsdagene var svakt? Hvilket grunnlag har du egentlig for den påstanden?

Så vidt vi registrerte var det kun Roger Finnjord sitt foredrag deres journalist overvar. At to av Norges fremste professorer, Thomas Nordahl professor i pedagogikk ved senter for praksisrettet utdanningsforskning i Hedmark og Eirik J. Irgens professor i utdanningsledelse ved NTNU, engasjerte og inspirerte rundt 500 skoleansatte var tydeligvis ikke interessant nok for iFinnmark å skrive om. Det ville kanskje ikke passet inn i den negative føljetongen om fylkeskommunen?

I følge Vær Varsom-plakatens punkt 1.4 første ledd er det pressens samfunnsrolle å avdekke kritikkverdige forhold. Som ansatte på Alta videregående skole har vi ingen motforestillinger mot at pressen ønsker fokus på det offentliges bruk av midler.

I følge Vær Varsom-plakatens punkt 1.4 andre ledd er det pressens plikt å sette et kritisk søkelys på hvordan mediene selv fyller sin samfunnsrolle. Er det iFinnmarks samfunnsrolle å snakke ned Finnmarksskolene? Å skape frustrasjon og utrygghet blant ansatte og ledere ved skolene?

Etter mye ensidig negativ journalistikk fra iFinnmark over lang tid, begynner vi å bli lei. La oss skolefolk, ledere så vel som ansatte, fokusere på vår samfunnsoppgave, nemlig å fremme elevenes læring, utvikling og danning.

Utdanningsforbundet ved Alta VGS ved

Egil Mofoss faglærer økonomifag, samt service og samferdsel, klubbstyremedlem

Hans Ole Sandring – faglærer restaurant- og matfag, samt engelsk, klubbstyremedlem

Rakel Hunsdal Falsen – faglærer medier og kommunikasjon, samt entreprenørskap, klubbstyreleder