Arvid Arild, en av skipperne på ferga Skaget i Årøysambandet, blir provosert av fylkeskommunens påstander om at rederiet skal ha nektet å flytte ferga vekk fra Kongshus, i forbindelse med boringen og sprengingen som er i gang her.

Kjører over folk

– Ikke klarte politikerne å få kaibyggingssaken opp for fylkesutvalget, ikke står den på sakslista til hovedutvalget for kultur og samferdsel og ikke står den nevnt på fylkestingets saksliste. Dette til tross for alle lovnadene fra politikere, fra Frp til Venstre. Hvis det er slik at en sak kreves innlevert til behandling i de fylkeskommunale organene sju dager før møtet, så er det underlig at denne saken ikke er kommet på lista, sier Arild.

Bygdelagsleder Karl Rødberg er aller mest bekymret for at sambandet skal bli kuttet helt når boringen og sprengningen tar til på Kongshus. Rødberg sier fylkeskommunen ikke har informert noe som helst om at ferga kan bli nødt til å kutte sambandet ei hel uke, etter hva han har fått forklart.

– Vi har ikke fått noen informasjon fra fylkeskommunen i det hele tatt, sier Rødberg.

Som før er han bekymret for hvordan de to melkebrukene skal få levert til meieriet. De to gårdene produserer rundt 1500 liter melk i døgnet og melkebilen må til øya hver tredje dag for å hente melk. Blir fergeforbindelsen kuttet, vet ikke Rødberg hvem som tar ansvar.

Han frykter for at fergesambandet forsvinner, uten at de er varslet om noe som helst.

Krever stans

Skipper Arild forteller at rederiet er blitt oppringt av fylkeskommunen med beskjed om at ferga må ligge på Mikkelsby på dagtid, slik at boring og sprengning knyttet til bygginga av det nye fergeleiet på Kongshus kan gå som planlagt.

– Jeg er blitt beskyldt for å ha nektet å flytte ferga, men det er en beskyldning jeg vil ha meg frabedt å bli belastet med. Det som er saken, er at de som kom her og skulle bore, de har fått beskjed fra fylkeskommunen at det er bare å bore, men saken er ikke riktig så enkel. Vi kan ikke ligge hele dagen mellom 10 og halv tre på Mikkelsby, for der er verken boforhold eller landstrøm, så det går ikke. Hvis fylkeskommunen ikke gjør dette riktig, så kobler jeg for min del inn sjøoffisersforbundet, så får de ta saken for meg. Det er rett og slett helt utrolig hvordan fylkeskommunen holder på, sier Arild.

Kan bety slutten

Skipperen sier at alle som har litt peiling på drift på sjøen vet at MS Årøy neppe kan gå til Kongshus, annet enn i godt vær og på flo sjø.

– Hvis fylkeskommunen sluttfører denne byggingen, tipper jeg på at MS Årøy kommer til å anløpe her et par ganger, før enhver skipsfører vil anse det for uansvarlig å skulle legge til i den trange havna her. Og hvis de så skal sette inn et annet fartøy, da er det regelrett «game over» for alt av næringsvirksomhet på øya, sier Arild.

  • I en kommentar til Altaposten, etter at papiravisa gikk i trykken, sier fylkesordfører Runar Sjåstad (Ap) at saken kommer opp i hovedutvalget for kultur og samferdsel i morgen, torsdag, slik det var enighet om i fylkesutvalget for en uke siden.