Tirsdag 16. august markeres det at de tre ferjekaiene i Vestre Loppa er oppgradert og utvidet.
Bak ligger utallige arbeidstimer, 20 trailerlass med betong, 90 tonn armeringsjern, og det er slått ned 500 meter peler. For å ikke glemme investeringen Finnmark fylkeskommune har gjort på svimlende 76 millioner kroner for ferjekaiene i Tverrfjord, Bergsfjord og Sør-Tverrfjord.
Bla deg gjennom bildene med piltastene. Alle foto: Statens vegvesen.
På tide, vil nok mange mene. For de opprinnelige kaiene ble bygget i 1984, og trengte renovering. Når da Finnmark fylkeskommune satte inn nye ferjer på sambandene, ble det også nødvendig med utvidelse og tilpasning for å oppfylle kravene i ny bruforskrift, som også gjelder fergekaier.
– Kaiene er nå tilpasset de nye miljøvennlige gassferjene. Samtidig er kaiene utformet slik at de også kan ta imot hurtigbåter, skriver Statens vegvesen i en pressemelding.
I tillegg er det brukt 13,2 millioner kroner til utbedringer og dekkelegging på fylkesvegene i Loppa:
Det er totalt 42,3 kilometer fylkesveg i tilknytning til de tre vegløse ferjestedene. Fra Tverrfjord går fylkesveg 77 videre til bygda Nuvsvåg, mens fylkesveg 72 forbinder Sør-Tverrfjord med bygda Sandland.