Jørgen Aleksander roser parallelt løp på nettet

16 år gamle Jørgen Aleksander Arnesen går nå ut fra ungdomskolen. Men 1. klasse-matematikken på videregående har han allerede tatt.

1+1: Mer utdanning, gir flere muligheter. Det er enkel matte det! Jørgen Aleksander Arnesen tok videregående matten på ungdomskolen via nett!  Foto: Privat

nyheter

Grunnen til at det er mulig er nettilbudet spesielt motiverte skoleelever på ungdomskolen får. Nå er DVM-1T gjennomført.

– Da vi fikk dette tilbudet fra skolen, hørtes det ut som en god mulighet til å lære mer og komme litt videre i matematikken, og også komme i forkant når jeg begynner på videregående. Å investere i matematikk kan ikke hindre deg, og kunnskap er lett å bære på, påpeker han.

– Matematikkenkunnskapene følger deg livet ut og det var viktig å satse når jeg fikk denne muligheten, sier han.

Elever fra hele landet

Det er gjennom Den virtuelle matematikkskolen, som Senter for IKT i utdanningen, kjører på nett at Arnesen nå har fått mer kunnskap før han begynner på videregående til høsten. Nå søker senteret flere motiverte finnmarksungdommer til nettsatsingen.

– Motiverte ungdomsskoleelever har veldig godt av å delta i DVM-1T for å få ekstra utfordringer i matematikk, og for å få en god og grundig start på videre akademisk karriere, sier Hogne Heir Statle, lærer ved Nordkapp maritime fagskole og videregående skole og nettlærer for Den virtuelle matematikkskolen.

– I går hadde vi vårterminens siste time i Den virtuelle matematikkskolen. Ved oppstart i høst hadde vi 25 elever i DVM-1T klassen vår, som er en blanding av motiverte ungdomsskoleelever fra Rogaland, Vestfold og Finnmark, påpeker Heir Statle.

Omvendt undervisning

Ifølge Senter for IKT, foregår undervisningsøktene i et virtuelt klasserom, med egen nettlærer og medelever som er like interesserte i matematikk som en selv. Der kan elevene gå rett på de morsomme og krevende matematikkproblemene, og diskutere fagstoffet i elevgrupper.

– Nivået på leksjonene som ligger ute på nettsiden til DVM er bra fordi nivået er høyt. Elevene får virkelig utfordre seg. Elevene som følger undervisning jevnt og trutt har fått veldig gode karakterer. De som jobber med leksjonen får et veldig godt grunnlag. Elever i DVM-1T må ha god struktur og være villig til å sette av tid. De får en bra start på videre akademisk karriere. Det viktigste for å lykkes godt er å følge leksjonene og like matematikk, sier Statle.

– Alle DVM-elevene kan bruke både matematikk- og valgfagtimer i ungdomsskolen til å jobbe med 1T. I det virtuelle klasserommet er det elever fra ulike skoler, på samme nivå som en selv. Formelt er eleven elev ved en videregående skole i sitt fylke, legger han til.