Det tar tid å innarbeide en båtrute mellom Alta og Hammerfest, så vi håper Finnmark fylkeskommune og de involverte kommunene ser at et reisemønster ikke «setter seg» etter noen få måneder. Derfor er vi på linje med næringssjef Jørgen Kristoffersen i Alta kommune, som vil bruke ytterligere 300.000 kroner på å teste ut to rotasjoner. Vi regner med at Alta-politikerne ser at dette er en fremtidsrettet løsning.

Før 20. august må fylkeskommunen ha klarlagt finansieringen av to rotasjoner ut året for den omstridte VargsundXpressen. Det dreier seg om et «hull» på 400.000 kroner, som fylkespolitikerne forutsatte skulle dekkes opp eksternt. Administrasjonen i Alta kommune bestemte seg i går for å innstille på et bidrag på 300.000 kroner og holder dermed døra åpen for at enten Hammerfest kommune eller Finnmarkssykehuset blir med på et spleiselag.

Med litt velvilje og dialog kunne kanskje kommunen og helseforetaket funnet 50.000 kroner hver for å videreføre tilbudet, som får stadig større oppslutning. Med god markedsføring og mindre «nedsnakking» fra Hammerfest-politikerne, mener vi båtruta kunne nådd gamle høyder, spesielt hvis det kommer en nytt og etterlengtet løft for olje- og gassnæringa i Barentshavet. Johan Castberg kan gi ny trafikk – og vi konstaterer at en ny flyplass i Hammerfest fortsatt drøyer. I mellomtiden er det kanskje ikke så katastrofalt å ta en båt rett til Alta lufthavn, i stedet for buss eller privatbil. Bonus er at man sikrer hele regionen direktefly til eksempelvis Oslo.

Det som i det minste burde være opplagt, er at behovet for bedre og mer skånsomme kommunikasjoner til Hammerfest sykehus vil være et stort pluss for pasientene. Selv med Alta nærsykehus og trafikk til Tromsø, bør det være en ambisjon for Hammerfest-politikerne å sikre et best mulig driftsgrunnlag for et nytt sykehus i byen. De som mener at buss og skytteltrafikk av biler over Sennalandet er framtidsrettet, har sannsynligvis ikke erfaring som kronisk syk.

Det kan virke som den store trusselen er en felles bo- og arbeidsregion, til tross for hele poenget må være en gjensidig verdi. Kanskje det finnes arbeidstakere eller skoleelever som vil bo i Hammerfest og pendle til Alta, i det minste en gang i uken. Her klynger man seg til en rapport laget for Vestfinnmark regionråd, som faktisk styrte unna alle kontroverser. I mandatet for rapporten fant man det mest fredfullt å utelate bagateller som flyplasser, sykehus og andre ting som kunne skapt furore i rådet.

Vi mener Alta og Hammerfest bør samarbeide tettere for å få mest mulig felles slagkraft i fremtiden, blant annet næringspolitisk. Gode kommunikasjoner er en forutsetning.