Ved å kutte VargsundXpressen helt får fylkeskommunen ca 15 mill mer å rutte med i 2017. Disse pengene kan brukes til å opprettholde alle fylkets videregående skoler, ca. 10-11 mill på vgs, 3-4 mill på Pasvik Folkehøyskole. Finnmark fylkeskommune kan legge ned hele VargsundXpressen og det bekreftet fylkesjuristen under fylkestingsmøte i desember i fjor for åpen mikrofon.

Det burde være et lett valg. Folk i Hammerfest og Alta får ikke en mye dårligere hverdag ved å ta buss i stedet for båt. Men ungdommen vår  vil lide under et redusert og sannsynligvis sentralisert tilbud. Og elever med spesielle behov får en mye dårligere hverdag uten det spesialtilpassede tilbudet på Pasvik.

For når fylkesrådmannen sier de skal kutte 10 millioner innen skole så vil tilbudet reduseres. Fine ord som «effektivisere» og «samordning» betyr som regel i praksis kutting. Vi vet hvem det går ut over da. De minste aktørene. I videregående skole betyr det Vardø videregående, Tana, Lakselv og Pasvik folkehøyskole.

Arbeiderpartiets er grunnholdningen vår at «alle skal med». Det gjelder også ungdom som bor på mindre plasser. Og ungdom med spesielle behov. De mindre videregåene skolene har klart å spesialisere seg så de gir ettertraktede nisje-fagtilbud. Pasvik er det eneste stedet i landet som tar imot ungdom med en diagnose. Finnmark fylket har ansvar for å tilby også disse videregående utdanning. Hva skal fylket gjøre med disse elevene hvis Pasvik legges ned?

Tilbake til regnestykket med å legge ned VargsundXpressen. Det er en kortsiktig sparemetode å kutte i hurtigbåttilbudet fordi fylkeskommunen får tilbake alle utgiftene. Fylket får egentlig refundert alle kostnadene til hurtigbåt. Men det er en tidsforskyving og det er denne som kan redde videregående skole frem til stortingsvalget.

Fylkesrådmannen har selv foreslått båtrute-kutt med å kutte 2 millioner i SørøysundXpressens, men det oppsettet blir litt feil. Her har de satt opp at hvis man kutter 2 millioner i 2017 så vil spareeffekten være 2 millioner hvert år i 4 år fremover.

Tabellen her viser det detaljerte regnestykket for VargsundXpressen. Hvis vi regner med 15 mill i kostnader så vil vi få full besparelse det første året vi har kutta (dvs 2017). 2017 det mest kritiske året for de videregående skolene.

Det andre året får vi en inntekstreduksjon som tilsvarer 1/3 av kuttet beløp (fordi fylkeskommunen får overført fra staten gjennomsnittet av alle kostnader de tre siste årene for hurtigbåter). Slik at i 2018 får fylkeskommunen bare 10 millioner mer å rutte med, i 2019 en ytterligere inntektsreduksjon på 1/3, slik at de da har 5 millioner mer å rutte med. I2020 er det ingen innsparingseffekt.

Et lite PS til tallet 15 mill. Noen sier at VargsundXpressen egentlig koster 17,5 mill når man regner begge rotasjonene.  Når en bussrute 2-3 ganger for dagen mellom Hammerfest-Alta koster 2-3 millioner synes jeg det er greit å regne med 15 mill.

Ved neste stortingsvalg får vi ny regjering som vil  gi mer overføringer til kommuner og fylkeskommuner. Vi trenger bare å verne om de videregående skolene 1-2 år til. Hvis vi ikke får ny regjering må vi bare innstille oss på å bli slått sammen med Troms og da vil ikke Finnmark fylkeskommune ha egne budsjetter lenger.

Kurt Methi

Hammerfest Arbeiderparti