I morges var det bussavgang nummer åtte fra Alta til Gardermoen, besørget av lille Luuso AS som har blitt en redningsplanke for reisende, enten de skal på ferie eller kommer hjem fra solfylte dager.

12 sjåfører har med sine tre busser sørget for at flere hundre fortvilete reisende har fått en løsning under den formålsløse SAS-meklingen. Selv om det truer selskapets eksistens, har ikke partene klart å løse knuten som har vært der siden november.

Store prinsipielle utfordringer ble naturligvis utsatt til den mest kritiske perioden for reisende. Akkurat da fellesferien skulle ta løs etter noen års pause for de fleste.

Vi tipper at gjengen i Luuso AS hadde sett for seg noen få turer til og fra Oslo, men etterspørselen har slett ikke avtatt. I tillegg til at SAS står stille i 14 dager, har Nowegian skrudd opp prisen til et nivå mange ikke har mulighet til å matche. I den grad det er ledige plasser.

Blide Per Aslak Luuso oppfyller kravet om en bussjåfør med godt humør, men framfor alt har han snudd seg raskt rundt for å fylle tomrommet etter flytrafikken finnmarkingene har blitt så avhengige av. Det finnes ingen jevnbyrdige alternativer. Vi har ikke tog og må i tilfelle bruke døgnet bak rattet.

Luuso har selv hatt sine etiske refleksjoner rundt alternativ trafikk under streiken, men vi tror partene skal påta seg ansvaret for at togene fylles og at konkurrenten skviser sitronen fullstendig. Samtidig har mange måttet ty til sosiale medier for å samkjøre transport til og fra distriktene.

Vi har sett dette før, riktignok uten sosiale medier som hjelpemiddel. Da SAS hadde monopol på kommersielle ruter på stamnettet i nord, og kjørte opp prisene til et ekstremt nivå for vanlige folk, var det Express 2000 som tok affære og sørget for et alternativt opplegg til hovedstaden.

Hvis SAS sauser det skikkelig til, får vi håpe at Flyr eller andre ser potensialet i nord, blant annet for reiselivet som er i ferd med å ta seg opp igjen. Hvis ikke, blir det kanskje å skru tida 30 år tilbake og løse ut bussbillett .