Nå er det bare dager igjen før Hakkstabben på Seiland mister sine båtanløp. Vi har jobbet iherdig med saken, uten at vi kan se at det hjelper. Troms og Finnmark fylkeskommune (TFFK) er ikke villig til å fortsette anløpene.

De mener det «lå i kortene» at anløp av Hakkstabben skulle opphøre når fergeleie på Altneset var ferdig. Men, det lå vel også i de samme kortene at vi skulle ha daglig hurtigbåtferge, der vi kunne reise til/fra Altneset med bil morgen og kveld?

Da har vi kunnet ha bilen vår parkert hjemme, reise med ferga morgen og tilbake om kvelden. Slik er det ikke blitt. Vi har tre fergeanløp i uka på ettermiddagen/kveld, der vi enten kan komme med bil, eller reise med bil.

Tilfeldigvis var jeg på nordsiden av Seiland i går, de hadde tre fergeanløp denne dagen, en lørdag, i tillegg til alle anløpene de andre dagene i uka, og de har gratis ferge. Hvis vi skal gjøre et ærend i Alta (handel, lege, frisør, tannlege m.m) eller skal til Hammerfest sykehus, har vi 4 dager vi kan reise frem og tilbake, morgen og kveld.

Da reiser vi med en passasjerbåt som går til Storekorsnes. Selvfølgelig har vi da vår private bil parkert på Storekorsnes. I morgen, mandag, har vi ærend i Alta. Vi velger å reise med hurtigbåtferga til Storekorsnes i ettermiddag. Bilen er parkert der, og vi planlegger besøk av venner i kveld.

Om vi skal handle større ting , som bygningsvarer o.l. må vi få dette kartert som gods ut på onsdag, med hurtigbåtferga.

Vi har en datter som har kjøpt seg hus her, som hun holder på å renovere. Dette kan vi få levert på Hakkstabben kai. Her disponerer ekspeditør både truck og traktor med pallegaffel, og varene kan kjøres på lager. Det er ekspeditør som er ansvarlig for at godset blir ivaretatt.

Dette kan vi ikke få til fra neste uke. Da vet vi ikke hvordan varene kan leveres. Altneset kai har ikke godskai. Må vi da reise ny tur inn il Alta, låne tilhenger og satse på at det er plass på «ferga» til hengeren, som også skal tilbake til Alta neste gang ferga går, om 2 eller 3 dager?

Pga. Kapasitet m.m på hurtigbåtferga, er det bare onsdager vi kan få med gods. Og hvordan blir det nå med gods som ikke kan tas på tilhenger? Hvordan skal dette leveres. Hva med søppelkontainere for husholdning, glass og metall, i tillegg til høst/vårryddingskontainer, som er stasjonert på Hakkstabben kai?

Hvordan skal disse sendes? Hvordan skal beboerne på Hakkstabben, komme seg til Altneset for å ta båten derfra, etter 1. september? Bilene våre står jo parkert på Storekorsnes.

Ifølge TFFK er det den enkeltes plikt selv å komme seg til fergeavgangen. Det er 7 km mellom kaiene, og TFFK har ingen planer om å sette opp noen Flexrute. Veien her er fylkesvei. Så spør vi, hva sparer egentlig TFFK på å kutte anløpene? Båtrutene skal jo fortsette å gå de samme rutene, bare at de skal gå rett forbi Hakkstabben kai.

Er det Boreal, som betjener sambandet, som skal få mindre utbetaling? De har jo en anbudskontrakt, så der tror jeg ikke det spares. Dette regnestykket vil vi gjerne få se. De fleste øysamfunn har nå fått gratis ferge. Det har ikke vi, som i dag har den lengste fergestrekning i Finnmark, Fra Alta til Altneset.

Vi betaler i dag:

- passasjer til/fra Hakkstabben – Storekorsnes kr. 37,- hver vei (voksen) - passasjer til/fra Hakkstabben – Alta kr. 147,- hver vei (voksen) - passasjer til/fra Altneset – Storekorsnes kr. 74,- hver vei (voksen) - passasjer til/fra Altneset- Alta kr. 184,- hver vei (voksen) - bil til/fra Altneset – Alta fra kr. 349,- opp til 698,- hver vei

Beboerne på Hakkstabben og Altneset får bestille dagligvarer fra lokalbutikken i Kvalfjord på Stjernøya, en dag i uka. Varene sendes med passasjerbåten og leveres på

Altneset kai for de som bor der og på Hakkstabben kai for beboerne her. Hvordan skal vi nå få levert dagligvarene? Ifølge siste befolkningsutvikling i Alta, (2013 - 2021) ser vi at Hakkstabben og Altneset, sammen med Leirbotn, er de eneste stedene i gamle Talvik kommune som ikke har hatt befolkningsnedgang. I løpet av 2022 har vi nå få 11 personer som er tilflyttet.

Vi er nå kjent med at det planlegges torskeoppdrett i vårt område. Denne uken kommer bedriften ut til Rognsund og skal avholde folkemøte. Vi har fått forståelse av at bedriften skal etablere sin virksomhet lokalt. Dette betyr mer aktivitet her vi bor.

Tilslutt vil jeg stille spørsmål til våre politikere i Alta kommune. Jeg er fullstendig klar over at det ikke er kommunens plikt å drive offentlig tranport. Men, når de ansvarlige, TFFK svikter, er det ikke da kommunens plikt å ivarta sine innbyggere?

Hvor mye har Alta kommune brukt i kroner på området Hakkstabben og Altneset de siste år? Har Alta kommune sjekket hvor mange 100 tusen Hammerfest kommune har brukt på å styrke anløp og båtruter i Sørøysund-sambandet?

Man kan jo bare tenke seg hva konsekvensene av anløpskutt utgjør for hver enkelt innbygger (ung eller eldre) på Hakkstabben/Altneset. Det er snakk om på en eller annen måte å ta seg til/fra Altneset kai før båten går/kommer derfra morgen og kveld.

DETTE HANDLER OM BOLYST.

Hakkstabben, 21.08.22 Merete Holmgren Bergly