Loppa Sp skal ikke påberope seg å hverken være det første eller det eneste partiet som har hatt utbedring av fylkesvei 882 på valgprogrammet sitt. Det har dukket jevnt og trutt opp over snart en mannsalder. Engasjementet monnet til en gang mot slutten av 80-tallet.

Da hadde man fått ferjefri helårsvei fra Øksfjord med tunell gjennom de verste rasstrekningene og utbedret den bratte kneika i Øksfjordbotn. Men så stoppet det opp, til tross for at veistrekningen har vært nevnt i hvert eneste lokalt valgprogram siden. En kan lure på hvorfor. Kanskje ble Loppa og Hasvik kommune avskrevet som svinnende kommuner og så ble ressursene prioritert i befolkningstette områder? Kanskje ble vi for flinke til å kjekle oss imellom, kommuner imellom og internt i hver kommune?

Den 16. august 2019, ved forrige kommunevalg, presenterte Loppa Sp et spenstig veiforslag i et forsøk på å blåse liv i gamle glør. Vi foreslo tunell fra Øksfjordbotn og bro over Langfjorden. Det ville kortet ned dagens veistrekning til Alta med 30 km fra 11,5 mil til 8,5 mil, eller omtrent en halvtime reisetid. Vi visste naturligvis at det i dagens sentraliseringssamfunn ville aldri et så dyrt veiprosjekt bli prioritert for så få innbyggere. Men nå var i det minste blitt litt blest rundt behovet for å bedre veiforbindelsen helt vest i fylket.

– Vi foreslo tunell fra Øksfjordbotn og bro over Langfjorden. Det ville kortet ned dagens veistrekning til Alta med 30 km fra 11,5 mil til 8,5 mil, eller omtrent en halvtime reisetid, opplyser Seljevoll.

Loppa Senterparti går inn i denne valgkampen med samme fokus som sist. En bedret infrastruktur er helt avgjørende for næringslivet og framtida til Loppa kommune. Loppa kommunes bidrag til storsamfunnet er en verdiproduksjon på rundt 3 millioner per hode. Vi er store på både oppdrett og fiskemottak. Loppa har også mulighet for å reetablere seg som fiskerikommune. Samlet er kommunene Hasvik og Loppa helt blant de største på hvitfisk, kun slått av Båtsfjord. Torsken er begynt å gyte lenger nord, og slik vil det være i lang tid fremover. Skal disse to kommunene kunne opprettholde verdiskapningen må veistrekningen Langfjordbotn - Breivikbotn utbedres.

Det er faktisk ikke hverken snøskred eller smal tunell som gjør at trafikken stopper opp på FV882 om vinteren. Det største problemet er en enslig sving i «stupet» i Øksfjordbotn. Den 5. desember 2020 foreslo Loppa et helt realistisk og økonomisk gjennomførbart prosjekt. Ved å lage en veiskjæring på rundt 200 meter i stupet fjerner man kø og kaos vinterstid hvor trailertrafikk og lokalbefolkning hverken kommer fra eller til.  Vi får begynne der og så gå videre og se om det går an å gjøre noe tilsvarende for en lignende sving svingen på Tappeluft-siden.

– Ved å lage en veiskjæring på rundt 200 meter i stupet fjerner man kø og kaos vinterstid hvor trailertrafikk og lokalbefolkning hverken kommer fra eller til, skriver Seljevoll.

Loppa Sp, ved leder Thor Harald Seljevoll, gjorde i vår kommunestyret oppmerksom på at Statens Vegvesen allerede i 2005 la fram en utførlig rapport for utbedringer langs hele veistrekningen Langfjordbotn – Øksfjord. Om vi bare hadde fått gjennomført bare noen få punkter av hva som er foreslått i rapporten så hadde vi hatt en mye bedre veiforbindelse inn mot E6. Hvordan kunne vi, de politiske partiene og administrasjonen la dette passere i alle disse år?

Men nå skjer det endelig noe! Partiene står samlet og alle trekker i samme retning. SV har på sin kant spilt inn på nasjonal transportplan, Senterpartiet har fått fylkesårsmøtet til å ta med 882 på resolusjoner de siste to årene, nå i 2023 som en egen resolusjon. Høyre er også tydelig på at de ønsker bedre vei. Arbeiderpartiets med Agnete Masternes Hansen proklamerte i mai at et flertall i fylkestinget har gått inn for å prioritere FV882 høyt på listen. Så da er vel ting snart i boks?

Nei dessverre. Vedtaket er i et avtroppende fylkesting. Det vil si at vedtaket går bra - så lenge det nye fylkestinget velger å beholde det. Vi kan også risikere at det blir forandret. Finnmark fylkeskommune renner ikke akkurat over av penger. Loppa Senterparti vil minne om at ingenting er sikkert før pengene er bevilget, og vi ser anleggsmaskinene begynner på arbeidet i Øksfjordbotn.

I mellomtiden må vi alle bare fortsette å dra i samme retning. Nå må bare trykket opprettholdes!

Thor Harald Seljevold

Stubakken, Øksfjordbotn