Det slår ikke feil. Hver eneste gang ett av mange profesjonelle parkeringssystemer fases inn i Alta, ledsages det av en storm av klager, både på systemet, prisen og servicenivået.

Det vil si; servicen kunne sikkert ha vært utmerket, hvis man hadde vært i den heldige situasjonen at man fikk tak i de som sitter med ansvaret og kompetansen. De er på behørig avstand fra byene de skal betjene og er lykkelig uvitende om frustrasjonen.

Hva om de selskapene sammen hadde tatt turen inn i løvens hule, presentert et system som fungerte fra dag 1 og vært ringside et par dager for å se at det flyter. Det høres ut som en gammel oppskrift, men vi tipper den hadde fungert langt bedre enn å svare på klager på distanse.

Selvfølgelig er det et element av hvor digitalisert kundene er, men tar man overhode hensyn til at det finnes en stor del av befolkningen som rett og slett ikke mestrer apper og teknikken?

Vi tipper konsekvensen på manglende service og tilstedeværelse rett og slett er at alle taper, både selskapet det gjelder, sentrene og butikkene som rett og slett ikke får besøk i det omfang som er ønskelig. Akkurat nå råder det et kaos som gir en dårlig opplevelse for alle. Det siste man bør gjøre er å idiotforklare egne kunder som gjerne vil komme innom, men parkeringen må være rettferdig og forutsigbar.

Alta lufthavn hadde etter hvert fått sving på sakene med det forrige selskapet som styrte parkeringen, men det var helt til en ny anbudsvinner meldte seg til tjeneste i høst. Markedsføringen og informasjonen var så mangelfull at det ble ekstremt mange klager, i hvert fall til Altaposten.

Folk kunne få regning på et par tusen kroner, selv om de befant seg på campingtur i Piteå.

I Alta sentrum er reglene høyst uklare og forskjellige –  og informasjonen er deretter. Nå opplever de som skal parkere at de må betale langt mer enn det som er oppgitt. Et stopp på to minutter koster 20 kroner, er blant eksemplene.

I lokale medier kunne ett av selskapene berolige med at det kommer en endring til det bedre, men vi tror tålmodigheten er frynsete. Tilliten må bygges opp.

Med fare for å bli nostalgisk og drømme seg tilbake til tiden da vi parkerte med snuten to og en halv meter fra inngangspartiet:  Vi gikk fra en lykkelig tilværelse med gratis parkering, til automater, overvåkningskamera og apper.

Selvfølgelig må vi ta ansvar for å beherske moderne betalingsformer, men det hele må skje transparent, rettferdig og med brukerveiledning og service der kundene trenger det.

For handelssenteret Alta og de nye kjøpesentrene haster det med å gjøre noe med de dårlige opplevelsene, før kundene blir sittende hjemme for å handle på nett.

Det har snart alle lært seg...