Nasjonalt organ for kvalitet i utdanninga (NOKUT) anbefaler Kunnskapsdepartementet at fagskolene får muligheten til å tilby utdanninger på nivå med bachelor- og master. Dette betyr at Fagskolen i Nord endelig kan tilby utdannelser som samsvarer med arbeidslivets behov i nord.

I mange år har vi vært begrenset til å beskrive våre læringsutbytter på et lavere nivå enn det næringslivet etterspør, og vi har vært nødt til å levere dokumentasjon til studentene som ikke helt gjenspeiler utdanningens faktiske nivå.

Selv om Fagskolen i Nord har to utdanninger som er internasjonalt akkreditert på nivået til bachelor- og mastergrader, har de ikke hatt tilsvarende norsk anerkjennelse. Endelig kan det bli mulig for våre studenter å motta vitnemål som beskriver utdanningens faktiske nivå etter å ha studert ved fagskolen i tre eller fem år.

Fagskolen i Nord er et resultat av at fagskolene i Troms i 2018 ble slått sammen til en enhet, og ytterligere styrket ved at Nordkapp maritime fagskole og Fagskolen i Kirkenes ble fusjoner sammen til Fagskolen i Nord.

Fagskolen i Nord har vokst sterkt over de siste årene, noe som er et resultat av flere faktorer. Den viktigste faktoren er selvfølgelig at fagskolene levere utdanning av høy kvalitet, hvor våre uteksaminerte studenter kommer med relevant kompetanse som næringslivet etterspør. Fagskolen i Nord har med stor suksess, i tett samarbeid med næringslivet, utviklet nye studieretninger som lokalt og regionalt vil styrke kompetansenivået og skape nye muligheter for den enkelte.

Ved studiestart 2022 hadde Fagskolen i Nord 860 studenter, fordelt på en rekke studieretninger innen; verkstedstekniske fag, helse og omsorg, maritime fag, bygg og anlegg, prosess og matteknikk. Basert på søkertall for oppstart høsten 2023 vil Fagskolen i Nord være bortimot 1.000 studenter totalt. Fagskolen i Nord er blitt en betydelig kompetanseleverandør til private og offentlige virksomheter i Nord-Norge.

  Nå hviler ansvaret på våre sentrale myndigheter og Troms og Finnmark fylkeskommuner for å sikre en finansiering som gjør det mulig for fagskolene å utvikle seg til yrkeslivets faghøyskoler. Prosessen er så vidt startet, men vi håper at urettferdigheten våre studenter opplever ved å ikke få et vitnemål som samsvarer med de internasjonale godkjenningene, kan rettes opp.

Den finansielle modell som ligger til grunn for driften av fagskolene er utdatert og fanger ikke opp den utvikling som alle fagskolene i Norge opplever. Dette betyr at fagskolens eier, i vårt tilfelle Troms og Finnmark Fylkeskommune, i stadig større grad må finansiere mellomværende mellom det statlige rammetilskudd og de faktiske kostnadene ved drift av Fagskolen i Nord. Dette er en finansieringsmodell som skaper usikkerhet og som gir lite rom for strategiutvikling og planlegging for fremtiden. Modellen er til revisjon og vi ser det som svært viktig at det kommer på plass en revidert finansiell modell som skaper trygghet for fremtiden

Skal Nord-Norge få sin Faghøyskole må utviklingsarbeidet intensiveres – Fagskolen i Nord leverer allerede utdanning på bachelornivå innenfor verkstedstekniske fag, men det er nå viktig at vi også finansierer utviklingen av øvrige fagområder mot fremtidens krav og behov.

Østen Mortvedt, styreleder Fagskolen i Nord

Harry Haugen, rektor Fagskolen i Nord